Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skapa resource fork

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-05-21 10:17

Är det någon som vet om och hur man skapar en resource fork till en fil, helst ifrån terminalen?

  • Medlem
  • 2003-05-21 11:34

jag behövde forkar till ett par bilder en gång. Iofs kunde vi öppna bilderna men de gick inte att importera till QXP. Vi öppnade bilderna, kopierade dem och klistrade in dem i ett nytt bilddokument - voila! Kanske inte applicerbart i ditt fall, men det fungerade för mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-21 13:51

Du kommer åt resourceforken som vilken fil som helst genom att lägga till "/rsrc" direkt efter filnamnet.

  • Medlem
  • 2003-05-21 13:56

vaddå? gäller det även en fil som har tappat resourceforken vid komprimering tex?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-21 16:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
vaddå? gäller det även en fil som har tappat resourceforken vid komprimering tex?

Nej, om resourceforken är borta så är den :(.
Jag var lite otydlig, Om filen har en resourcefork så kan du läsa den (iaf i terminalen) genom att läsa från t.ex. "test/rsrc" om filen heter "test". Man kan också skriva till den på samma sätt och om den inte finns så skapas den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 16:27
  • Medlem
  • 2003-05-22 11:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av tsz
Om filen har en resourcefork så kan du läsa den (iaf i terminalen) genom att läsa från t.ex. "test/rsrc" om filen heter "test". Man kan också skriva till den på samma sätt och om den inte finns så skapas den.

jag kan inget om terminalen, men lär mig gärna. Kan du ge lite mer exakta instruktioner - börja för allra första början, tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-22 12:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
jag kan inget om terminalen, men lär mig gärna. Kan du ge lite mer exakta instruktioner - börja för allra första början, tack!

Om du vill läsa en fil från terminalen kan du skriva t.ex. "less filnamn" (förutsätter att du har gått till den mapp där filen ligger) om du vill läsa en fils resourcefork så kan du skriva "less filnamn/rsrc".

Det är däremot väldigt sällan (eller?) som man vill läsa resourceforken i terminalen.

Man kan också kopiera resourceforken från en fil till en annan genom att skriva "cp frånfil/rsrc tillfil/rsrc" där frånfil och tillfil är respektive filnamn.

  • Medlem
  • 2003-05-22 13:01

det var det där med att skapa en resourcefil "på samma sätt" jag var intresserad av. Jag har som sagt drabbats av att bildfiler har saknat resourcefiler och har skapad nya genom att kopiera in bilden i en befintlig bildfil. men om man kan sskriva in forken direkt så är ju det enklare. Eller har jag missförstått något här?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-22 13:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
det var det där med att skapa en resourcefil "på samma sätt" jag var intresserad av. Jag har som sagt drabbats av att bildfiler har saknat resourcefiler och har skapad nya genom att kopiera in bilden i en befintlig bildfil. men om man kan sskriva in forken direkt så är ju det enklare. Eller har jag missförstått något här?

På så vis..
Tja, du kan ju kopiera resourceforken från en befintlig fil i stället för att spara om men om det blir enklare vet jag inte.

När jag skrev det med att skapa på samma sätt så nämde jag inte att forken blir helt tom, det saknas data för att ens kunna öppna den med t.ex. resedit. Man får helt enkelt (inte så enkelt kanske) själv fylla den.

1
Bevaka tråden