Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort enbart för Mac, varför ?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-01-29 14:24

Kanske bäst att fråga tillverkarna men blev lite småsugen på ett Apogee Duet men så upptäcker man att det bara är för Mac. WTF!
Är det att dom inte kan skriva drivisar till windows eller ?

De känner väl helt enkelt att det inte lönar sig med tanke på allt strul det innebär att utveckla sådant mot windows. Samma med Metric Halo.

  • Medlem
  • 2008-01-29 16:29

Det är iof en klar möjlighet, fast det är ju konstigt att dom då har det för ex. MiniDAC
Vad jag vet har inte Metric Halo öht något för PC och det kanske är mer "logiskt" i sammanhanget.

http://www.apple.com/logicstudio/apogee/

Det verkar vara ett samarbete med apple vilket kanske kan ge en förklaring.

Den stora frågan borde inte vara varför vissa ljudkort bara är för OSX, utan varför man kör windolf.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-29 18:09

Bara en varning: Spåra inte ur till plattformskrig nu..

Förlåt.. Kändes dock lite dumma frågor får dumma svar-varning

  • Medlem
  • 2008-01-29 21:43

Det var inte menat som en tokseriös fråga men länken som eskimo hänvisar till, ger ju en rätt bra indikation iaf
Synd dock eftersom något äpple blir det inte för min del.

  • Medlem
  • 2008-01-29 22:40

Jag har Apogee Symphony (+AD16X+DA16X) och det är också bara för mac. Där siktar man ju på de professionella ProTools-installationerna (TDM) och det är i princip bara Mac. Win är för liten marknad med tanke på hur stökigt det är supportmässigt. För att inte tala om alla dessa windows-versioner och drivrutiner överallt.

Metric Halo har varit på väg att utveckla drivare till windows.. men av någon anledning (som jag inte läst något om) så valde de helt enkelt att lägga ner det projektet. Jag tror att det beror på exakt de orsaker som MZMK nämner även om de inte riktar sig mot TDM-lirarna. Även de riktar sig mot en mindre, men mer betalande marknad.

  • Medlem
  • 2008-01-30 09:44

Visst, leter man efter ett interface för 20-30k+ så kanske man kör Mac i musikvärlden (vad vet jag ) men Duet ligger i 5k området.
Det var mest det jag tyckte verkade konstigt samtidigt som Apogee har interface för PC också.
Att man som renodlad Mac tillbehörstillverkare inte har kunskap/ork/tid att plita ihop drivrutiner för andra platformar, fair enough.

Beror antagligen på att Duet kräver strömmatning över Firewire vilket de flesta bärbara PC inte klarar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 10:17

Förlåt för att jag lånar tråden lite:

Men om man har en macbook - vad blir det för skillnad i ljudkvalitet om man kör med ett Duet istället? Är det så stor skillnad på AD/DA konvertersarna att det hörs eller spelar det ingen roll?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-01-30 10:24

Känns som tanken är att man ska kunna köpa en macbok+duet+logic för 20k och ha en genomtänkt studio som är lättsupportad, de satsar på en egen liten lyxvärld som man kan köpa av apple!!

zthee: det är säkert jättebra ljud i duet, men stoppar man in grovmalen tekno så vet jag inte om man hör skillnad, men förmodligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 10:29
Ursprungligen av enapa:

zthee: det är säkert jättebra ljud i duet, men stoppar man in grovmalen tekno så vet jag inte om man hör skillnad, men förmodligen.

Bra där!

Det beror på vad du spelar in. Men generellt sett så jo, om man spelar in det rätt och om ljudet innehåller mycket dynamik och/eller små sköna detaljer så kommer det märkas. Däremot så är det inte bara själva omvandlarna i interfacet som spelar roll.
Men grovmalen techno som gått genom ett gammalt mixerbord som numera är så trött så att det låter som att det ständigt sitter ett lätt lågpassfilter på utgångarna kommer nog inte låta märkbart bättre.

1
Bevaka tråden