Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire vs. USB (eller: imac:ar och ljudkort)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-01-29 15:37

Hej!

Jag har sökt på forumet, jag har googlat, och jag har letat och letat, men icke!

Här sitter jag med min nya fina imac, och letar och letar efter ett ljudkort att ha till. Det ska ha två mic-ingångar, och helst ett par line-ut såklart. Budgeten ligger mellan ca. 2-3000kr.

Så vad ska man ha? Den evinnerliga frågan är såklart USB eller Firewire?

Jag har en FW400 och en FW800 på imac:en, men tre USB 2.0.

Ska jag utan vidare överläggande ta upp min FW400-port med ljudkortet?

Finns det något jag hellre bör ha där i framtiden, t.ex. HDD? Som det ser ut nu så är mina USB-portar upptagna med HDD, tangentbord och USB-hub med skrivare, ipod etc., men FW400-porten är ledig, och likaså FW800.

Tacktack!

Senast redigerat 2008-01-29 15:54
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-29 17:01

Högst oviktigt, alla dessa standarder är fullt dugliga för musikbruk. Välj i stället efter de interface som känns "rätt", sett till tillverkare, modell, features. Jag kan iaf avråda från M-Audio som gör riktigt usla drivrutiner. Jag kan rekommendera Roland / Edirol, E-mu, Motu, Lexicon, Focusrite, m fl. Vad har du tänkt dig för prisklass? Börja i den änden.

Jag har en M-Audio Firewire 410 Med 2 Mic/Line in och 8 ut + midi.
Har fungerat felfritt på min mac och kan tänka mig att sälja den för
runt 2.000:-

Mera info här.

Skicka PM i såfall.

/robert

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-01-29 19:47

Om du tänkt dig ett Firewirekort så börja med att starta om datorn samtidigt som du håller inne cmd + shift, då kommer det upp en massa vit text på svart bakgrund. En bit ner kommer det stå vilket Firewirechip som sitter i datorn. Står det TI (det står mer saker också, men bokstavskombinationen TI är det du ska titta efter) så är allt lugnt och du kan välj och vraka bland ljudkorten. Står det däremot nåt annat så får du vara mer försiktig med vad du väljer. Apple har nämligen stoppat i en krets från Agere i vissa av sina datormodeller och den kretsen funkar inte med flertalet ljudkort.

För att starta om igen skriver du exit och trycker enter.

Kör med analog optokompressor Henke, OAL style beotch!

Love J to the W and Slick Mick

1
Bevaka tråden