Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EX-7 ändrar ljud på Nova

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vissa ljud fuckas upp när jag skall spela. Det blir någon slags pitchglidning. Det hela började när jag satte in min Yamaha EX-7 som mammaklaver istället för en Yamaha SY-77. Om jag bara rattar fram ljudet på Novan och spelar med det, men så fort jag skall speal in något så ändrar sig ljudet och ändringen kvarstår tills jag bytt ljud och sedan valt det igen.

Det är inte alla ljud som påverkas. I alla fall inte som jag har hört. Det verkar som att det är ljud med olika stämda oscillatorer eller någon slags lång attack på till exempel pitchen på en synkad oscillator.

Jag testade att koppla MIDI out på min Wavestation till min MIDI-växel. På så vis kan jag välja den och använda den som mammaklaver. Då funkar allt som det skall. Uppenbarligen är det något med min EX-7 som spökar. Några teorier?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-29 21:44

Aftertouch? Kolla om den spelar allan?

Nope, ingen aftertouch. De ljud som påverkas har inga parametrar för aftertouch inställda. Dessutom skulle jag aldrig ställa in några sådana underliga parametrar.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-01-30 09:03

Gå igenom alla midi parametrar som kan spöka till det.... eller du kan kanske ha nån skumm midi loop.... prova med local off.

Kolla oxå settings på novan!

Manualerna är din bästa kompis här... trial and error!

Local off: check!
Settings på Nova: check!

Jag har ställt in Novan på att inte ta emot något mer än vad som är nödvändigt. Program Change och sånt dissar den. Men vad skulle det kunna vara för inställning som ger sig till känna först när jag köper en Yamaha EX-7 och kopplar in den? Jag har ju inte ändrat något på Novan. Det har ju funkat bra innan?

Jag får ta en djuplodning ikväll. Jag hade hoppats på att någon direkt kunde säga vad det var för fel

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-01-30 11:27

Går master klaven genom logic??

Ratt som fått spel och skickar data så fort EX-7 skakar?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-01-30 19:31

Man kan ju kolla med nåt midimonitor program vad som händer... det finns midi monitor i logics env... eller har jag fel? Det kan ju faktiskt vara vad som helst... finns det inte nån midiloopback att bocka för eller av i logic oxå? Kommer inte ihåg!

Jepp, masterklaveren går genom Logic. Precis som det gjorde med min SY-77:a.

Om det är en ratt som keffar, borde inte andra syntar drabbas också då?

Näe, skall undersöka EX-7:an ordentligt.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-01-31 11:15

Har du kollat i logic om EX-7 skickar nån skumm midi? Kan ju vara nån ratt som skickar nåt cc.... som sagts... men om bara en synth är drabbad så kanske inte så troligt...

Som jag ser det har du tre saker att kolla?

1. EX-7 (först i strulkedjan och troligtvis din bov)
2. Logic.....
3. Din Nova (sist i kedjan.. eller går denna tillbaka tilll datorn?)

Men du kan ju andra grejor imellan som strular oxå.. svårt för mig att veta. Jag kan ju inte veta hur midit är kopplat hos dig.

Fan... jag blir tokig på detta. Jag hittar inte en enda inställning som funkar. Dessutom är det helt orimligt att det finns en inställning som heter "skicka keff till Nova som bara stätter auto glide på vissa oscillatorer". Byter jag mot min Wavestation funkar det perfekt. Med min saliga SY-77:a funkade det också perfekt.

  • Medlem
  • 2008-03-20 17:22

Som frågats tidigare, kikat på vad det kommer för midi från EX-7?

Sätt igång inspelning i logic och gör följande:

1. Spela på EX-7 tills fel inträffar
2. Byt till wavestation och spela samma sak som spelades på EX-7

Jämför vad EX-7 har skickat för något extra som inte wavestation gjorde.

Jag har lagt upp ett ljudexempel. Först låter det som det skall göra. Sedan trycker jag på Play i Logic och strax efter det ballar ljudet ur. Om jag inte trycker på Play funkar det.
http://goto.glocalnet.net/matsf/novakeff.wav

Hm... gjorde som herr jgb föreslog (fattar inte varför jag inte gjort det tidigare).

När Novan ballar ur så får jag upp en massa lustiga controller-meddelande.

Det är de översta meddelandena som jag menar - sustain och sostenuto. Sustain vet jag vad det är, men jag har inte en susning om vad sostenuto är (skall googla på det). Det är typ samma sak som sustain. Jag har inga pedaler inkopplade till den i alla fall. De får jag inte när jag använder Wågstationen.

Någon idé om hur jag går vidare med detta?

Tjöööta!!! Jag tror att jag löste problemet nu. Det verkar som att boven i dramat var den interna sequencern. Den skickar ut dessa meddelanden när jag sprakar igång sequencern i logic. Jag testade att stänga av MIDI Controll In och Out och då försvinner problemet.

Jepp, har testat några minuter nu och det funkar. Fan... ingen ny synt denna gång heller

  • Medlem
  • 2008-03-20 18:17

Case closed.

1
Bevaka tråden