Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klickande ljud

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-29 23:44

Då och då hör jag ett klickande ljud från min Macbook Pro. Det dyker upp helt slumpmässigt och oregelbundet. Det låter som om någon skulle slå ner en tangent på ett gammalt plastigt tangentbord. Jag har inge susning om vad det kan vara? Kan inte koppla samman det men några särskilda klickningar eller tangenttryck. Någon som vet vad det kan vara. Svårt att avgör om det kommer från högtalarna eller från hårdvaran. Hmmm. Nå'n som vet? /M

Kan ju vara hårddisken, den sitter nere i vänstra hörnet. Försök kolla om det är där de låter. Om den låter där gör en backup och kolla den med nåt slags hdd testprogram.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 00:38

Ja, vid närmare efterhörande är det nog från hårddisken det klickar.
Kan det vara allvarligt?

Om du har otur så kan den gå sönder och du kan delvis eller helt tappa allt som du sparat på datorn. Klickar den bara till 1 gång och du inte märker att datorn går trögt tror jag att det bara är disken som ska göra så av nån anledning. Om den däremot står och klickar flera gånger och datorn blir trög ska du absolut kolla upp det för då har du troligtvis klusterfel på den.

Du kan köra ett testprogram som kollar om du har några trasiga kluster på disken. Vet dock inget bra till mac.

Min hdd klickar också ibland men jag har inte märkt något fel med den.

1
Bevaka tråden