Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MP4V - vilken codec?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-01-30 01:24

Hej!

Har befunnit mig Syd Amerika de senaste två månaderna och med hjälp av en Samsung i70 har jag spelat in småklipp som ska sättas ihop till en lite längre film att visa för vännerna.

Problemet jag är att alla videoklipp sparas som .avi-filer men encodas i MP4V (mpeg-4) och min MacBook (Leopard) spelar inte upp dem. När jag öppnar filmerna med Quicktime får jag ljud men ingen bild, kör jag däremot i VLC får jag bild men inget ljud.

I iMovie 8 får jag inget av dessa saker.

Vad är det för codecs jag behöver för att kunna redigera mina videos i iMovie 8? Helst ska dessa vara gratis.

Kör redan med Perian, men detta fungerar inte.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-01-30 15:19

Öppna filmen i VLC. Tryck kommando+i och klicka på fliken "Avancerad information". Titta under respektive spår vilken kodek som står angiven. Skriv in den informationen i den här tråden så ska vi guida dig rätt.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-01-30 22:40

Video: MP4V
Ljud: araw

Det är vad som står under informationen

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-01-31 08:32

Då skulle jag föreslå att du laddar ner 3ivx och xivid-kodekarna från macupdate.com och provar att spela upp filmen i QT efter det.

Den mpeg4-strömmen måste vara speciell på något sätt om varken Perian eller Apple har stöd för den. Kanske att någon anna mpeg4-kodek har bättre stöd. Prova iaf.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-03-02 23:38

Hej igen!

Har installerat och testat en massa nu.

När jag installerar 3ivx får jag fram en bild i iMovie fast med texten 3ivx trial.
Dock får jag ingen bild när jag exporterar filmen - även om jag tar 3ivx som encodare.
Får bara fram texten "3ivx trail". Avinstallerade 3ivx och testade en xivid codec (Alpha 1.0) men det fungerade inte.

Så jag vet inte vad jag ska göra.

Har laddat upp en kort filmsnutt på en server för att se om ni kanske kan undersöka lite och se vad som egentligen är fel.
adress www.sur.nu/S73F1248.avi
storlek: 1,76 mb

Tack på förhand!

1
Bevaka tråden