• Medlem
  • Östersund
  • 2008-01-31 10:12

Jag har fått ett märkligt problem. Jag server en estetisk avdelning och deras datorer. Vi har ett antal datorer kopplad till en minolta bizhub 250 som är en kombinerad skrivare, scanner och kopiator. Vi har en system på maskinen som innebär att varje elever har ett konto med lösen för kopiering och utskrifter. Detta funkar kanon för eleverna både från datorerna och vid kopiering.

Vi lärare har också detta system med konto, Det konstiga är att helt plötsligt slutade det att skriva ut från vårt arbetsrum till skrivaren med felmeddelandet att det är ett inloggningsfel. Detta trots att det går att kopiera med inlogget samt att använda vårt inlogg från elevernas datorer.

Alltså inloggsproblemet känns som det är kopplat till en lokal. Jag kan inte hitta något fel i inställningarna varken på skrivaren eller på datorerna. Skrivaren funkar både som bonjoir, appletalk och windows och dyker upp när man söker efter den på detta sätt.
Var ligger problemet? (Vi använder både 10,4 och 10,5 men kan skriva ut via novell på pc. vilket inte gått tidare???) Har teknikerna på skolan donat med någonting??? Kan någon inställning på nätverket förändrats? Router eller sådant?