Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa komprimering till DVD?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-31 10:51

Hej,
Jag har klippt filmer i Final Cut Studio2, nu vill jag bränna DVDs i DVD Studio Pro.
Vilken komprimering ger absolut bästa resultat?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-31 12:03

Alla förslag är välkomna, jag kommer att testa mig fram om jag får olika alternativ
(för det finns ju så många olika alternativ)

//Jonas78...igen!

Menar du komprimering på DVDn eller ut från FCP?
Bäst är att utgå från det format du har på din timeline/råmaterial.
Kodningen sköter du i Compressor, exportera från FCP och tag sedan in det i Compressor.
För DVD gäller MPEG-2, välj högsta möjliga kvalitet beroende på filmlängd och typ av DVD (enkel/dubbel-lager).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-31 14:33

Tack för svar!
Jo jag menade från FCP. Så du menar att det är olika inställnigar om man gär en 4 minuters eller en 1 h film? och vad är enkel och dubbel-lager dvd?

Ursprungligen av Jonas78:

vad är enkel och dubbel-lager dvd?

http://sv.wikipedia.org/wiki/DVD

Har sett att det ger mycket fin kvalitet när man väljer MPEG-2 90-minuters (ca 7Mb/s) 2-pass i Compressor.
Hur lång är filmen? Du får tänka på att inte välja överdrivet hög bitrate även fast klippet är kort, för en MPEG2 i 100Mb/s klarar ändå ingen DVD-spelare av.

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-12-17 15:59

Export fr Final Cut till DVD

Hej!
När man väljer att exportera från Final Cut Pro till Toast el. Kompressor (för att kunna bränna en DVD) så ska man ju välja vilken typ av filformat man vill exportera sin färdigredigerade film som. Kan ni rekommendera vilken typ av fil man ska välja? Jag kan inte välja MPEG2 som ni refererar till men däremot (se bifogad bild) MPEG4. Eller ska man välja att spara materialet som en QuickTime-fil? Tacksam för svar. Mvh Peter

Ursprungligen av Påläng:

Hej!
När man väljer att exportera från Final Cut Pro till Toast el. Kompressor (för att kunna bränna en DVD) så ska man ju välja vilken typ av filformat man vill exportera sin färdigredigerade film som. Kan ni rekommendera vilken typ av fil man ska välja? Jag kan inte välja MPEG2 som ni refererar till men däremot (se bifogad bild) MPEG4. Eller ska man välja att spara materialet som en QuickTime-fil? Tacksam för svar. Mvh Peter

Exportera som DV - PAL, se till att välja 16:9 istället för 4:3 ifall det är widescreen. Filen kommer ta ganska mycket plats eftersom DV i regel tar upp 3,5MB/s för video. I Toast kan du faktiskt dra in DV-filen sedan och låta den komprimera till DVD, kvaliteten blir helt OK på en TV.

1
Bevaka tråden