Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod Nano, Sämre ljud efter uppdateringen?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-31 20:09

Har senaste generationen av Nano. Till den har jag ett par iPod in-ear headphones.

Jag har efter senaste uppdateringen behövt ha på högsta volym hela tiden för att höra bra, och går jag nere på stan med den, där det finns mycket "brus" hör jag ingenting.
Det funkar ganska ok när det är musik, men när det är podcasts och ljudböcker där folk pratar blir det knepigt att höra.
Bussar och flygplan, det går inte alls.

Har ni några tips på vad man kan göra för att få högre ljud i iPoden?

Senast redigerat 2008-02-01 09:02
  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-02-01 11:30

Lägre ljud efter uppdatering? Är den köpt utanför EU? Vad är det för uppdatering du har gjort?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-01 14:00

Grejen är iof att jag inte är säker på om det är efter uppdateringen. Jag har väl egentligen bara "för mig" att det började bli eller blev sämre efter senaste uppdateringen. Ifall det hade något med den att göra.
Uppdateringen är väll bara den vanliga som kommer i iTunes när man kopplat in den.

Nope iPoden är köpt i Sverige. Kan det vara något med uppdateringen tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-02 14:39

Jag tror att det är lurarna eller låtarna. Kan variera stort mellan olika spår och lurar.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-02-02 20:59

Nej det är varken låtarna eller lurarna det är fel på, det är den berömda EU-regeln om max 100dB.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-02 21:59
Ursprungligen av sunkhead:

Nej det är varken låtarna eller lurarna det är fel på, det är den berömda EU-regeln om max 100dB.

100db?? Jag är 22bast och hela freestyle-eran + bärbar cd spelare har ju pajjat så jag måste minst ha 150 db om jag ska höra nått ;).
Går det att fixa den spärren ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-02 22:28

Tycker att den lagen är rätt vettig. Varenda unge går med en ipod på hög volym i öronen. Snacka om IQ-befriande. Plus att en väldig massa får hörselproblem av ljudet.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-02-03 15:17

Visst suverän lag, bilar ska inte få gå fortare än 30 Km/h, du får köpa max två starköl /dygn, du måste ha godkänd hjälm när du är utanför ditt hem o.s.v.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-03 18:04

Du behöver inte vara ohyfsad. Det är min åsikt. Och jag ser inte vad bilar bilar och öl har med saken att göra.

Visst finns det massor av EU-regler som är skrattretande. Men man behöver inte ha så hög volym på sin "techno rap" att alla andra på t.ex. tunnelbanan hör vad man lyssnar på. Vilket är är fallet om man har på högsta volym.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-03 21:59

Men det finns inte något att göra för att "ta bort spärren" så att säga?

Hör ju inte mina ljudböcker när jag går ute på stan.
Jag kan hålla med dig foccus om att regeln är bra, så kidsen inte pajjar öronen.
Men för sånna som mig eller en "klassisk farmor" som inte har någon vidare bra hörsel så borde det ju finnas nått att göra?

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-02-03 22:15

Om man bara får ha 100dB i lurarna så slipper man hörselskador,om bilar bara får gå i 30km/h så lär nollvisionen snart komma att uppfyllas. 100dB är en löjligt låg volym (förstår inte vad som är ohyfsat med mitt inlägg). Denna enbarmligt låga volym i ipod är märklig ex.v. Creative, Iriver etc. har en mycket högre max volym d.v.s. dom är användbara som musikspelare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-03 22:43
Ursprungligen av sunkhead:

Om man bara får ha 100dB i lurarna så slipper man hörselskador,om bilar bara får gå i 30km/h så lär nollvisionen snart komma att uppfyllas. 100dB är en löjligt låg volym (förstår inte vad som är ohyfsat med mitt inlägg). Denna enbarmligt låga volym i ipod är märklig ex.v. Creative, Iriver etc. har en mycket högre max volym d.v.s. dom är användbara som musikspelare.

Din röst dröp av sarkasm. Men åter till ämnet. Om Creative har så mycket bättre ljud, byt till en sådan då. Enkel lösning.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-02-03 23:33

Jo visst, hade jag vetat om den obefintliga volymen i ipod hade jag aldrig köpt någon. Förstår inte att det finns dom som är nöjda med volymen (tänk om det var samma begränsining på ett "hemmastrereosystem" eller bilstereo).
Som svar på "beccus" fråga : - nej det finns i dagsläget inget att göra åt avsaknaden av ljud, du får göra som "foccus" föreslår, byta till en Creative eller Iriver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-04 05:27

Du kan ju även byta till iPod Linux men det är ganska trixigt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-04 13:23

ajdå, tråkigt. Jag gillar ju allt annat med min nya nano, den är ju ruskigt frän.
Synd bara att man inte hör så bra i den. .

Kanske att det hjälper lite om man skaffar sig ett bar mer isolerande hörlurar än ipod in-ear headphones.

Ajja, men tack för hjälpen ändå

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-02-04 17:24

Ja det är synd att det ska vara så uselt ljud i en annars suverän spelare, funderar starkt på att köpa en touch men som sagt ljudet.......

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-02-04 20:36

Du måste vara rejält hörselskadad om du behöver ha mer än 100dB i lurarna för att du inte ska tycka det är för lågt. Är du säker på att inte volymbegränsningen har flippat och ställt sig för lågt? Den kan du ju ställa in precis var du vill själv.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-02-05 00:44

Det beror ju på ex.v. lurarnas känslighet och impedans. Att det urusla ljudet är ett stort problem visar ju inte minst alla trådar i ämnet på detta forum. Självklart vill jag ha mer än ynka 100dB när jag lyssnar på musik.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-05 16:27

Provade sånna där stora lurar idag. Det funkar ganska bra, men de är otympliga och ser inte särskilt bra ut. Är 100 db lagen ny? För jag har för mig att det var bättre ljud förut?

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-02-05 19:41

Jag vet inte hur gammal lagen är. Den grundar sig på en fransk lag som har annamats av EU att gälla alla EU-länder. Det intressanta rent juridiskt är att om du köper lurar med lägre känslighet är du kriminell !! Dock, det mest märkliga är att ex.v. Creative och Iriver struntar i lagen och ingen bryr sig. Som sagt det är jävligt synd att en så bra spelare som iPod i princip blir oanvändbar som musikspelare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-06 16:05

Fransmännen har ett starkt (kanske för starkt) inflytande i EU. Men att säga att spelaren är oanvändbar är en liten överdrift.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-02-06 17:48

Nej, oanvändbar (i princip) är väl en överdrift. Men att vara tvungen att alltid spela på maxvolym för att få en något sånär rimlig ljudstyrka anser jag vara kass. Du ska inte behöva ändra i programvaran eller köpa speciella lurar med hög känslighet och låg impedans (vilket rekommenderas av många forumsdeltagare). Man måste väl för sjutton kunna använda vilka "normala" lurar som helst för att få en godtagbar volym.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-06 22:26
Ursprungligen av sunkhead:

Nej, oanvändbar (i princip) är väl en överdrift. Men att vara tvungen att alltid spela på maxvolym för att få en något sånär rimlig ljudstyrka anser jag vara kass. Du ska inte behöva ändra i programvaran eller köpa speciella lurar med hög känslighet och låg impedans (vilket rekommenderas av många forumsdeltagare). Man måste väl för sjutton kunna använda vilka "normala" lurar som helst för att få en godtagbar volym.

Låter som Sverker i egen hög person

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-07 14:05
Ursprungligen av sunkhead:

Nej, oanvändbar (i princip) är väl en överdrift. Men att vara tvungen att alltid spela på maxvolym för att få en något sånär rimlig ljudstyrka anser jag vara kass. Du ska inte behöva ändra i programvaran eller köpa speciella lurar med hög känslighet och låg impedans (vilket rekommenderas av många forumsdeltagare). Man måste väl för sjutton kunna använda vilka "normala" lurar som helst för att få en godtagbar volym.

Håller med. Man ska ju inte lyssna på iPoden hemma i lägenheten där det är tyst.
Det är ju meningen att man kan sitta på bussen med den eller flyget. Då är knappt 100% volym dugligt.
Sånna där Koss lurar, hjälper de tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 15:52

Har koss och det räcker för mina öron. Om omgivningsljud stör finns det ju brusreducerande in-ear pluggar.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-02-07 20:17

Då är vi där igen, speciella lurar (låg impedans hög känslighet brusreducerande in-ear). Detta visar ju klart att ipod inte fungerar ljudmässigt utan specialåtgärder. Volymen är för låg !!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 21:32

Mycket möjligt. Men det är bara att anpassa sig istället för att gnälla

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-08 01:45

Slutsats: iPod Nano är en bra liten pryl då den har många features, dock är ljudnivån inte fullständig när det kommer till vissa konsumenter.

Lösning: brusreducerade in ear phones, Koss.

Men gnälla måste man, det är vi bra på i Sverige. Gnäll leder till utveckling.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-02-08 15:28

Det blir intressant när Apple nu ska sänka volymen ytterligare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 09:05
Ursprungligen av sunkhead:

Det blir intressant när Apple nu ska sänka volymen ytterligare.

Skall de? Nu kan jag hålla med dig om att botten är nådd. (Sålde iPoden härom dagen och köpte en sån här Nokia Xpress Musik.)

Bevaka tråden