Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sälja 5 olika böcker från min webbplats?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill kunna sälja mina egna böcker från min webbplats. Hittills har jag bara skrivit två (Gör en bok och Hemsida utan konsulter) Jag säljer mest via Adlibris och Bokus och några enstaka via min webbplats. Dessa kunder betalar nu i förskott via postgiro varvid jag skickar boken när jag får pengarna. Jag slipper på så sätt skriva fakturor. Det vore kanske bra om kunder kunde köpa böcker direkt från min webbplats genom att betala med kort eller via sin Internetbank. Om jag förstått rätt kan jag starta en e-butik och teckna ett avtal med t.ex. Paypal eller Payer för betalningarna. E-butiken kan jag starta hos något webbhotell eller använda någon open-source-lösning. Jag planerar inte att sälja några andra produkter utan bara mina egna böcker så en e-butik är kanske overkill för mina mycket begänsade behov?

Om kunderna ska kunna betala med kort utan att behöva registrera sig på vägen bortfaller vad jag förstått Paypal eftersom man där som kund måste starta ett konto (en plånbok) och där sätta in pengar och sen förs dessa över.

Payer har ett krav på en omsättning på minst 1500 kr/mån vilket jag kanske inte uppnår och då får man betala en avgift på ca 1500 kr.

Jag håller just nu på att göra en ny webbplats i WordPress och det finns några plugins för e-handel där men det kanske inte funkar mot svenska banker?

Tacksam för alla råd och gärna exempel på någon som säljer ett mycket begränsat sortiment i små volymer.

Är det så små volymer så kanske det är bättre att fortsätta göra det manuellt? Avtal med bank o kortföretag kostar ju en del o skulle äta upp en bra del av vinsten.

Det du skriver om Paypal är inte sant, man kan ta emot betalningar (som då görs med kreditkort) av personer som inte behöver registera sig på Paypal. Men vad jag vet kan ingen av de svenska lösningarna Payer, Payson överföra pengar till dig från någon om inte är registerad där.

Jag har på min CMS-demo-site ett exempel på en webbshop där "varukorgen" lagras hos Paypal och när man skall betala gör man det hos Paypal (med eller utan medlemskap i Paypal). Siten där är byggd i Joomla och shoppen heter EZ Catalog. Båda Open Source.

CMS Demo > Tillagda funktioner > Webshop > EZ Catalog (Paypal webshop i Joomla)
http://cmsdemo.intelligentmammals.se/index.php?option=com_ezcatalog&Itemid=171

Om du skippar betalningen direkt på webbplatsen så kanske denna lösning jag gjort åt en kund av intresse?

Boken Arbetsglädje av Ron Watson
http://www.watson.se/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=77

(Klicka på köpknappen).

Köp därigenom skapar ett email till min kund som sedan knappar in det i sitt system som gör faktura mm.

Jag använde faktiskt den siten för de skärmdumpar som syns i denna artikel där jag visar hur lätt det är att sammanfoga FileMaker Pro 9 med en MySQL-databas. På så sätt skulle man alltså kunna skapa en layout direkt på en följesedel eller faktura. Bara att öppna Filemaker-databasen och skriva ut så fort man får mailet alltså. Superenkelt.

Koppla ihop webshop (MySQL) med FileMaker i praktiken:
http://www.99.se/filemaker/220424-filemaker-9-0-koppla-ihop-webshop-mysql-med-filemaker-i-praktiken.html

Håller med Code Red i övrigt.

1
Bevaka tråden