Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MS vill ta över världen!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-22 20:42

Fick just den här länken av en kompis. Vet inte hur mycket av det som stämmer, men om så mycket som små delar av det stämmer så är det fan illa...
Läs och begrunda. Vore kul om någon visste något mer...

/arvid

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-22 21:12

Det stämmer. Det är precis vad Microsoft planerar att göra.

"Idag tillhör oss 95 procent av marknaden för persondatoroperativsystem - och i morgon hela världen!"

Palladium = The Borg

Det bästa scenariot är väl att Unix-varianterna har lyckats kapa åt sig 20-25% om 2-3 år och då kan det hela bli en flopp. Så länge MS har 95% kan de göra vad fan de vill.

Tycker att artikeln speglar MS filosofi ypperligt bra, men skulle det bli verklighet så kommer förmodligen (förhoppningsvis) användarbasen halveras ganska så omgående.

Tänk på att denna funktionalitet byggs in i processorer och moderkort. Så det spelar ingen roll vilket operativ du använder. Intel och AMD skulle t.ex. kräva av alla som använder deras processorer att använda Palladium, så då skulle det inte spela någon roll om man använder Linux.

Musikföretagen och programvaruföretagen skulle t.ex. kunna kräva av Apple att implementera liknande teknologi i Macen.

Måhända skjuter sig MS i foten med palladium. Jag tror att många fler skulle skifta till helt fria alternativ som Linux om man inte kunde piratkopiera längre... Jag tror att det är fler än en handfull här på forumet som har en oärlig licens av Photoshop. Men, skulle man vara (tekniskt) tvungen att betala för dom program man körde skulle många fler strömma till Gimp.

Har ändå svårt att tro på det där. Enligt det där inlägget så skulle det alltså krävas en internetuppkoppling för vad man än gör. Alla har inte Internetuppkoppling, långt ifrån alla vill vara uppkopplade direkt man ska använda ett program.
Tycker det låter som ett försök att svartmåla MS bara.

Här är en försmak. Jag tror att vi konsumenter kommer att få se mer av sånt här. Otäcka saker.

http://www.theregister.co.uk/content/4/27232.html

Palladium är inget påhitt, mer än av MS då förståss...

• Medlem
  • 2002-09-23 12:33

Bitar av det som står i artikeln kanske stämmer, men allt kan omöjligen göra det.

Om det som står är sant, kan man inte utveckla program över huvud taget på plattformen, eftersom man måste registrera programmet innan det är skrivet, om man ska kunna testa det. Det måste vara BS, eller så har de fått totalt hjärnsläpp. Om MS genomför något ens i närheten av det här, kommer de gå en plågsam död till mötes. Folk börjar ju redan oja sig, och MS har backat och skjutit upp lanseringar av besläktade tekniker.

Palladium är tyvärr ganska precis så överjävligt som artikeln antyder, och ja, idén måste vara en produkt av allehanda hjärnsläpp. Ifall Palladium implementeras i alla nya datorer skulle det kraftigt stärka alla större tillverkare av proprietär mjukvara, medan de små (enskilda utvecklare och fattiga småföretag) skulle få det surt. Riktigt surt.

Hoppas innerligt att eländet aldrig hamnar i en Mac... iofs är IBM en av grundarna till TCPA, men med tanke på deras Linux-satsning har jag svårt att tänka mig att Palladium kan hamna i deras POWER- och PPC-processorer. Man kan ju alltid hoppas iaf...

Mer om TCPA och Palladium:
Inofficiell FAQ om TCPA/Palladium
Officiell info i mer friserad form

Edit: jag är uppenbarligen väldigt bra på att virra ihop ord.

[ 23 September 2002, 13:58: Meddelandet ändrat av: Samuel K ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Har ändå svårt att tro på det där. Enligt det där inlägget så skulle det alltså krävas en internetuppkoppling för vad man än gör. Alla har inte Internetuppkoppling, långt ifrån alla vill vara uppkopplade direkt man ska använda ett program.
Tycker det låter som ett försök att svartmåla MS bara.

Windows XP kräver redan idag internet för att Aktiveras. Iofs kan man fortfarande ringa kundtjänst men har man bara vant folk så kan den linan ryckas bort med ganska fort.

Låter de sedan säkerhet och användarvänlighet totalt skjuta i sank för sina produkter, vilket lätt kan skyllas på virus hackare etc. så kommer folk med nöje att hoppa på vagnen. Att sedan dra sig ur när det väl är för sent är som vi alla vet dyrt, för många så dyrt att det inte är ett alternativ; jag har sett många Windows system som med nöd och näppe flyter, skulle behöva bytas men det är för stunden billigare att lappa och laga.

[ 23 September 2002, 19:23: Meddelandet ändrat av: Fredrik Olsson ]

1
Bevaka tråden