Idag snöade det äntligen i Stockholm, i alla fall en stund. Sedan övergick det i snöblandat. Jag skulle ut på ett ärende och bestämde mig för att ta med kameran, vilket jag är glad för då jag fick chansen att plåta detta sanslöst härliga träd:
Notera att bilden är suddig till vänster. Resultatet av en vattendroppe som landade precis på linsen. Nu var den inte den enda som träffade kameran. När jag kom hem var allt genomvått. Väderskydd var ett av mina kriterier när jag valde kamera, och idag blev jag varse om hur bra det fungerar.
Rätt skönt att veta inför framtiden... Härnäst väntar:
8 mm f/3.5 fisheye
50 mm f/2 macro
50-200 mm f/2.8-3.5 SWD
Samtliga också väderskyddade. Och så ett par resor till oländiga trakter på det! Jag har alltid oroat mig för kameran när jag varit på mer avancerade resor. I många fall har det blivit någon simpel P&S för att slippa den oron, men nu kan jag alltså fortsätta plåta med min vanliga kamera utan problem.
En stor eloge till Nikon, Olympus (mitt val) och Pentax som valt att erbjuda fullt väderskydd i entusiastkameror och inte bara i proffsmodellerna. Och ännu mer heder åt Oly och Pentax som dessutom har en bunt väderskyddade objektiv som inte kostar en arm och ett ben.