Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tack gode gud för väderskydd

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag snöade det äntligen i Stockholm, i alla fall en stund. Sedan övergick det i snöblandat. Jag skulle ut på ett ärende och bestämde mig för att ta med kameran, vilket jag är glad för då jag fick chansen att plåta detta sanslöst härliga träd:

Notera att bilden är suddig till vänster. Resultatet av en vattendroppe som landade precis på linsen. Nu var den inte den enda som träffade kameran. När jag kom hem var allt genomvått. Väderskydd var ett av mina kriterier när jag valde kamera, och idag blev jag varse om hur bra det fungerar.

Rätt skönt att veta inför framtiden... Härnäst väntar:

8 mm f/3.5 fisheye
50 mm f/2 macro
50-200 mm f/2.8-3.5 SWD

Samtliga också väderskyddade. Och så ett par resor till oländiga trakter på det! Jag har alltid oroat mig för kameran när jag varit på mer avancerade resor. I många fall har det blivit någon simpel P&S för att slippa den oron, men nu kan jag alltså fortsätta plåta med min vanliga kamera utan problem.

En stor eloge till Nikon, Olympus (mitt val) och Pentax som valt att erbjuda fullt väderskydd i entusiastkameror och inte bara i proffsmodellerna. Och ännu mer heder åt Oly och Pentax som dessutom har en bunt väderskyddade objektiv som inte kostar en arm och ett ben.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-03 22:05

Ja, detta oroar mig och kommer att hämma min kreativitet vid regn/snöväder. Vill inte utsätta min Nikon D40 eller objektivet för vätska. Jag får anlita en god vän som kan agera fotograf-caddie och gå med paraply och vindskydd när jag är ute på fältet.

Är det E-3:an du använder? Vädertätning är nog viktigare än man tror, man tror inte att man behöver det tills dagar som denna, och då är det för sent... Jag har för närvarande ingen tät hus (E-330), men objektiv, men ska väl införskaffa mig en sådan i framtiden. Dessutom kan vädertätningen vara bra till annat (om man är den festligare typen)...
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1022&message=26270825

Yes, det är E-3:an. Faktiskt, jag skaffade det av vissa bestämda skäl men nu slår det mig hur ofta jag dragit mig för att ta med kameran... Jag har länkat till den där bilden i en annan tråd. Visar onekligen hur grym E-3 är även om jag kanske inte skulle utsätta min för det.

Jag gillar det faktum att i stort sett samtliga lite "värre" objektiv är tätade. Däremot är jag lite sur över att inget ställe verkar ha fått in 50-200 SWD än... Har missat många bra foton pga brist på teleglugg. Där märker man att man får göra vissa avkall när man väljer ett märke som endast typ 3% av alla användare har.

Men jag skulle inte byta den mot något! 12-60 är tokskarp hela vägen, befriad från "typiska" problem som vinjettering och färgblödning och jag har faktiskt hittills inte saknat fast optik en enda gången (förutom en macro då...).

Det är en djäkla stridsvagn vi snackar om...!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-09 08:05

Hjälp, jag blir alldeles matt när jag ser kameran ligga i sanden så där. Är det verkligen sant att den klarar det? I så fall är det ju helt fantastiskt!

Jepp, den tål det. Det finns också rapporter om folk som tappat dem i bäckar och liknande och direkt plockat upp dem och fortsatt fota...

Själv tänker jag inte testa det men det är betryggande att veta att den - och inte minst optiken - tål hårda tag. Fast jag hade nog satt på ett UV-filter för just det här experimentet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-01 12:15

Mm, kan inte vara så sunt för kameran som ligger i sanden, med tanke på gruskorn som kommer in i de rörliga delarna, t ex zoomen och funktionsratten.

Det är bara att skölja ur den med vatten så blir den som ny igen...

Nej, det är naturligtvis inte helt sunt för kameran att behandlas på detta vis över tid, men jag tror att anledningen till att de gjorde det var för att visa att de rörliga delarna är tätade, och att det med andra ord inte är några större problem.

Nåja, vatten är enklare. Gick ut en timme eller så i regnet igår och plåtade långa exponeringar för att testa mitt nya stativ och mitt polarisationsfilter i regn. Förutom att det på slutet blev väl mycket vatten på filtret så var det inga problem att gå runt med en dyngsur kamera...

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-03-03 22:15

Prata om Skyd ?! kolla dessa små nimma kamera bags

http://www.fotosidan.se/cldoc/15768.htm

Släpps i Mars för den lilla foto expeditionen!!!!
Kiroprakter Nästa??

1
Bevaka tråden