Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla in digitalbox till min Mac med eyeTV?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har iMac och när jag flyttade nyligen bestämde jag mig för att slopa teven och i stället titta på macen. Jag har en fantastisk grej, Elgato eyetv (dtt) som duger fullt ut för mig, och de fria marksända kanalerna funkar utan problem att få in. Men så ville jag koppla in en digitalbox för att kunna se fler kanaler, och fick via mitt Telia-abonnemang en box, Motorola, med ett kort för de kanaler som jag vill se. Jag vet inte hur jag ska göra. Är det ens möjligt, eller blir det liksom tårta på tårta, för eyetv är väl också en sorts digitalbox? Har försökt en hel massa saker för att koppla iMacen, eyetv och digitalboxen emellan varandra, men inser att jag fattar för lite för att lyckas pricka rätt. Och inser att det fattas någon sorts kabel som jag inte har, ifall det nu skulle vara möjligt. Kan någon hjälpa mig? Jag har sökt och sökt i alla möjliga tänkbara forum, och hemsidor, utan att hitta rätt. Jag vet ju inte ens vad digitalbox heter på engelska och då går det ju inte att fråga ens.

Vad är hela product- och modellnamet på boxen?

Kan det vara det som står på undersidan, VIP 1510?

Din Eyetv-sticka är ju som du skrev enbart för det fria digitala marknätet. Det är det den gör, och inget annat. Den hanterar inte analog signal heller.

Nyss försvann Eyetv 610 från Elgatos sortiment, alltså deras box för digital kabel-tv. Och just nu tror jag inte det finns någon möjlighet att få in kabel-tv i Macen. Utom att köpa en Eyetv 610 begagnad givetvis.

Den enda lösningen jag känner till är att köpa t.ex. en Eyetv Hybrid som även tar in analoga signaler och koppla din andra digitalbox till den via scart. Alltså digitalbox med programkort -> Hybrid -> Mac. Men då får du ingen heldigital signal in i datorn.

Jag antar att Telias tv är kabel-tv. Rätta mig om jag har fel.

Tack! Njae, Telias tv är kopplat till bredbandet. Så vad jag försöker förstå är ifall det går att koppla samman adsl-modemet, digitalboxen och min dator (och eyetv så att datorn kan användas som tv).

Ursprungligen av akihlgren:

Tack! Njae, Telias tv är kopplat till bredbandet. Så vad jag försöker förstå är ifall det går att koppla samman adsl-modemet, digitalboxen och min dator (och eyetv så att datorn kan användas som tv).

Kort och gott nej!
Eye TV är för markbunden digital-TV, det finns versioner där det går att stoppa i ett Boxer kort för att se fler kanaler.

Telias kabel-tv är IP-baserad och det krävs en särskild dekoder (box) för att avkoda den däremot borde du med någon form av adapter kunna koppla in den till en vanlig bildskärm men problemet är väl att iMacen precis som min MacBook inte har någon videoingång, bara utgångar.

1
Bevaka tråden