Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HDD - Vila eller Kontinuerlig Drift?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-04 16:02

Hej, satt och funderade lite. Jag har en Extern USB disk, som för tillfället går i vila när den inte används. Funderade lite på vad som "sliter" mest på disken.

1. Att den går i vila många ggr om dagen och startas upp
el
2. Att den går kontinuerligt, 24/7 ?

Vad mår disken bäst av igentligen. Finns det några tester eller liknande gjorda på frågan?

/Emil

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-04 16:35

Emil,

Dilemmat huruvida diskar/tillbehör som inte används skall försättas i vila/stängas av debatteras då och då, även här på 99.se…

Det finns nog inget enhetligt svar på detta, utan man får gå på "känsla";)

Exempelvis skulle jag låta en extradisk vara igång då jag startar datorn, men låta en backup-disk startas endast då den behövs.

Mången elektronik av idag "slits" mer p.g.a strömspikar och temperaturväxlingar, jämfört med att ha dem på.

I mitt fall har jag investerat i ett Energibesparande Grenuttag

…i vilket jag anslutit min MacMini, skärm & extern hårddisk. När jag startar MacMinin, ja då känner grenuttag av detta och startar automatiskt även bildskärmen & externa hårddisken.

Smart, smidigt & energibesparande…

Lycka till,

- Torkel

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-04 17:50

Tror det handlar mer om varför externa hårddiskar varvar ner och parkerar mellan varven.
Jag är också störd av att man måste vänta tills dom varvat upp och är med i leken igen.
Jag vill att mina externa diskar ska vara uppe i varv och beredda hela tiden. Alternativt kunna varva ner och parkera när man vill det.
Torkels tips om grenkontakter handlar om något helt annat.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-05 00:30

Att den går ner i Vila är inget problem för mig. Frågan var mer vilken som sliter mest på disken = förkortar livslängden. Att ha den i vila så den slår på/stängs av i tid och otid eller att man kör den kontinuerligt.

Om jag inte kommer i håg fel så gjorde Google för ca ett år sedan en sammanställning / statistik på de diskar de har in sina servrar. Jag tror att en slutsats som de drog var att varken värme eller kontinuerlig drift var så dåligt för en disk som det ofta påstås. Själv föredrar jag att mina diskar går i vila då jag störs av ljudet samt i stort sett bara skriver / läser till dem 2 ggr dag.

min hårddisk är bara störd förmodligen. den vaknar av sig själv ibland automatiskt utan att jag använder den och en kvart senare går den och vilar igen.

jag har läst här på 99 att google gjort en undersökning på deras diskar och kom fram till att om den går 24/7 så håller de längre, gör en sökning så hittar du nog inlägget;)

Eftersom kylningen oftast är kasst på externa hårddiskar så skulle jag aldrig drömma om att ha en sådan i gång för jämnan. Vid god kylning däremot så är det det omvända. Det beror på omständigheterna.

Jag skulle gärna se att disken sov när den inte användes. Men numer väcker Leopard den en gång var tionde minut ungefär, och det känns ju sådär bra för livslängden. Har inte hittat anledningen än (se t ex länk här).
Har ställt in Time Machine till backup var tredje timme, och exkluderat disken från Spotlight. Några säger att problemet kom med 10.5.2, jag vet inte eftersom min hårddisk är ny.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-19 21:39

Jo, jag tror också att livslängden mycket beror på temepratur och framför allt temperaturväxlingar. Så är det med nästan allt som människan skapat
Jag har en LaCie FW/OSB/eSATA 500 GB på 7/24. LaCie'n är en tung pjäs i aluminium - mycket solid massa m.a.o.. Det gör att den håller en jämn och förhållandevis låg temperatur. Det är därför jag kör med LaCie.

Personligen tror jag att start/stopp sliter mest. Mina egna är serverdiskar (Seagate ES/ES.2) gjorda för bruk dygnet om, så de står därför alltid på. Har en Western Digital Studio Edition som även den är på 24/7. Det finns ju garanti på hårdvaran. Ingen garanti för diskkrash emellertid..

1
Bevaka tråden