Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

rolands fantomer

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-02-06 16:13

Hej,

Till er som har känt och klämt och spelat på dem: Hur skiljer de sig ifrån varandra egentligen? Det finns ju t.ex X6, Xa, S (mfl). Vilken/vilka modeller är "snikversioner" och vad förlorar man jämfört med de häftigare varianterna? Stor skillnad på vågformerna? Kan samtliga skyffla samplingar via USB?

Är de buggiga? Vad för slags minnen tar de? (so-dimm, simm, ....).

Försökte få klarhet i skillnader tidigare men det verkar som att Roland släpper något nytt och kallar det för "fantom"

m v h

Daniel

Fantom/Fantom S är första generationen av Rolands workstation.

Fantom Xa är sneakmodellen och största skillnaden är att den saknar den stora grandpiano-samplingen samt färgskärm men den skyfflar samplingar via USB (har jag för mig) och inga direkta skillnader i vågformen. Den har nog mindre expansionsslotar än till Fantom X rack och Xx-versionen men jag körde en oexpanderad X6 (utan SRX-kort dvs.) och kände inte direkt nån brist på varken vågformer såväl som färdiga presets!

Inga buggar som jag hittat utan den var vart sjukt stabil.

Om några veckor kommer Fantom G, vilket är igentligen bara en uppdaterad X fast ännu värre.

Helt underbar workstation är mina ord.. Helt sjukt fin är den men sedan är jag en sucker för Rolandsgrejer.

EDIT: Bra att posta inlägg när man är så trött att man inte vet vad man heter.

Senast redigerat 2008-02-06 18:37
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-02-06 18:38

agoraph0bia,

TACK!!

Så det en pianopatch (+ vågformer) och mindre expansionsmöjligheter som är de stora skillnaderna. Ok, då är jag med. När man läser på diverse forum så ondgör sig ju många över just Xa modellen (vilket jag aldrig har förstått).

Kan fantomerna ta hårddiskar eller flashkort btw? Iof inte nödvändigt om det går att montera maskinen som en enhet mot en dator för överföring direkt ner i maskinen...

M v h

Daniel

Ursäkta om jag kapar tråden .
min X8 är till salu för 15000.

Den kan ta CF-kort med ett PC-card men som du säger, med USB så behövs inte det direkt.

Har verkligen Xa ändrade vågformer? Det ända jag läste (visserligen innan den var släppt) så var skillnaden som sagt piano-patchen (och dess dom vågformerna såklart), avsaknad av färgskärm och just det, pads:en är av en helt annan sort.

Det beror ju på hur mycket man känner att man vill lägga. En Xa är absolut inte fel men har man några lappar till så är det verkligen inte fel heller

1
Bevaka tråden