Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Video där jag jämför acidmaskiner

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lagt upp ett par videos på youtube där jag jämför TB-303 med dess kloner.

TB-303 vs. Acidlab Bassline och Audiorealism ABL
Trummorna ligger lite fel dock.

TB-303 vs. Futureretro Revolution
Gjordes i höstas.

Senast redigerat 2008-02-06 20:53
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-07 18:41

fresh! .. du borde ha kört dom alla samtidigt en gång med

  • Medlem
  • 2008-02-07 18:50

hurra!

Undrade till en början hur man skulle kunna jämföra de olika när man inte visste vilken kanal som var vad.. men så dök det ju upp ett svar till slut. Hehe.

Acidline Bassline står sig bra tycker jag - haka in en sokklåda i nästa "test" och kanske en D16 PHOSCYON som i mina öron låter bättre än Audio Realism. Kul och intressant på samma gång i alla fall!

Riktigt nördigt (jag är inte sämre själv), men kul/intressant!
Vilken "klon" tycker gör sin grej bäst?

Ursprungligen av Electroboy:

Riktigt nördigt (jag är inte sämre själv), men kul/intressant!
Vilken "klon" tycker gör sin grej bäst?

Den 303klon som iaf jag diggar mest är helt klart Revolutionen. Den låter inte mest likt orginalet, men har helt klart roligast features; Spela patterns baklänges, remix/random funktionen, accent decay, cv mod, audio in m.m. Sen är den ju helt klart syggast också!

Nackdelen är helt klart storleken, ingen mobil storlek riktigt. Overdrive/dist höjs med resonansen. Batteritiden är ju heller ingen höjjdare. Programmeringen går ju också lite långsammare än orginalet, men det är väl mer av en vanesak.

Jag är ju ingen 303taliban, så jag tycker den är roligare än orginalet helt klart. Febriks sokkOS har jag inte testat, så den kan jag inte ha med i min jämförelse.

  • Medlem
  • 2008-02-07 21:08

Jäkligt kul! Det sköna var att jag tyckte att kanal ett och tre lät bäst från början. Sedan när resonanser och slides tillsammans med accenter körde igång så gillade jag fortfarande ett och tre bäst.

Borde göra samma test själv här någon dag, men får väl se till att hitta någon som kan filma också.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-07 22:06

jgb - samma här faktiskt, hahaha ... nailade dom

Jag hade sett TB303 mot Revolution och där hör man ganska stor skillnad i ljud men i första videon är det ju inte så mycket som skiljer maskinerna imellan och framförallt skulle nog inget otränat öra höra skillnaden och när dom sett vad skiljer sig i pris mellan dom olika varorna hade folk nog trott att musikerna är galna som betalar sådana summor för silverfiskarna!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-02-07 23:12

kul att se att min f.d bassline används till något vettigt

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-02-08 09:25

Kollade lite snabbt igår på sunkiga datahögtalare då hörde jag ingen skillnad typ.. nu lät det mer fintorpspuch i de riktiga, och lite sunkit om datan... men snarlikt som tusan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-08 09:38
Ursprungligen av enapa:

Kollade lite snabbt igår på sunkiga datahögtalare då hörde jag ingen skillnad typ.. nu lät det mer fintorpspuch i de riktiga, och lite sunkit om datan... men snarlikt som tusan...

Jag körde också i datorhögtalarna. Svårt att höra någon skillnad alls.

Men kul att du testar!

Kul med alla kommentarer! Hoppas en dag få A/B-testa mot en x0xb0x också.
Jag tycker Acidlab låter likt. Dessutom tycker jag att mina 303or låter olika varandra, har tänkt på det tidigare också.

Har vissa planer på att släppa Acidlab ändå. Lite överdrivet att ha den, två 303or samt stå i kö på en x0xb0x. Köpte den för 2700 SEK för ett par veckor sedan, kan släppa den för 2500 om någon vill ha den. Bytes mot t ex TR-606 eller nåt annat kul är också intressant.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-08 09:37

Intressant att det lät Juno-106 i unisonmode när mer än två basmaskiner spelade samtidigt...;)

Hur funkar acidlabben om man vill köra med MnM som sequencer? Kan man få till glides och accenter via velocity och overlap eller måste knappa in nötterna och synka?

En ny video.

Denna gången jämför jag TB-303 med x0xb0x och ABL 2.10 (som jag precis köpt)
http://www.youtube.com/watch?v=L6cL0f8bajM

Riktigt bra videos, intressant!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-04-16 08:35

Koolt!!

  • Medlem
  • 2008-04-16 11:00

ja, mycket intressant - vad "sladdrig" sockan låter på accent & slide, klart bättre stuns på TB och ABL?

Mitt största problem med x0xb0x är envelopen. Ingen annan som känner så?
Den uppför sig väldigt annorlunda jämfört med originalet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 13:25
Ursprungligen av outshape:

Mitt största problem med x0xb0x är envelopen. Ingen annan som känner så?
Den uppför sig väldigt annorlunda jämfört med originalet.

På vilket sätt? Snärtar den inte eller?

Jag hade problem med env. i min sokka. Den var liksom helt mongo. Men det var en kallödning runt decay-potten som var orsaken till det. (Fast så här efteråt så ångrar jag lite att jag fixa det - för fan vad skum den lätt, men hade ingen decay alls - utan bara klippte alla ljud och sen la sig väldigt lågot och brummade. BOUrrrrrrrrrrr! iställlet för BOAUUuuuuuuummmmm! )

- Vi borde fixa ett x0xb0xjam i stockholm! Eller en workshop eller något. Så kan vi se hur de olika låter...

  • Medlem
  • 2008-04-16 11:39

Kanske behövs kallbackas för att låta rätt? Dvs byta lite transistorer i den, samt kanske något mer pyssel?

Vad är det som är annorlunda? Har faktiskt inte A/B-kört sokkan mot 303:orna hemma, så jag vet inte riktigt hur min är på den punkten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-16 11:44

Jag tyckte också sokkan "bräkte" på ett oroande sätt... fast vissa andra klipp jag hört på andra sokkor tycker jag har låtit bättre...:/

Moddarna jag har på min är:

"On/off switch added to rear panel, Rear panel painted with durable black wrinkle paint, Interior connecting wiring done with wires rather than the flimsy ribbon cables supplied, Bass boost mod, and Resonance boost mod."

Kan inte nån annan jämföra? Jag tittar på dig Janne!
Jag skall lägga upp en med fokus på x0xb0x vs. TB. Just enveloperna som sagt. Märkligt.
Alla pratar ju om att x0xb0x är den främsta klonen. Jag tycker den låter bra men inte exakt.

  • Medlem
  • 2008-04-16 13:46

outshape: Måste bara hitta någon som har en kamera som kan filma, sedan är det bara att köra. Funderar på att ta kanske en 5-6 olika saker och jämföra dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-16 15:19

jo det e lite punka på sokkan
- så där ska den ju inte betesig\låta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 15:54

Håller med tre ålar, någonting är inte som det skall med din sokka. Det är inte omöjligt att de där moddarna har skruvat upp något, eller så har envelopen aldrig varit som den skall.

1
Bevaka tråden