Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ISP och/eller iChat.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2008-02-09 02:18

Hej!

Har BBB24/1 med iptelefoni. Just nu uppmäts en topphastighet på 13mbit ner som mest på min lina. När vi fick det för 3 år sen hade vi 19 i samma mätning. Min polare har Tele2 på 24Mbit.

Vi chattar just nu med videokonferens via iChat. Jag kollade anslutningsgranskaren och fick fram detta:

Jag antar att "lokal" visar min hastighet och "motpart visar polarens hastighet?

jag antar att våra problem med grovt lagg på både ljud och bild beror på att jag har
103Kb/sec och han 409? Sen har jag väldigt mycket "packet loss" enligt TP-test. Har mellan 35 och 50% beroende på testtillfälle. Datorerna i fråga är en maxutrustad Macbook av senaste modell samt en Intel iMac 20" 2.16Ghz. Båda kör trådlöst. Han via Speedtouch modem och jag via AirPort Express.

Är iChat så här krävande? Skype uppvisar samma problem. Ska verkligen ljud och bild hacka så grovt på 24 mbit linor?

Btw: varför har han lägre "bild per sekund" än mig, när han har högre hastighet?

Är det hos mig eller honom problemet ligger?

Vad anser ni att man ska göra med en ISP som levererar 13mbit utav "upp till 24mbit" som man tidigare fick ut 19mbit ifrån?

Det är 100% klart att felet INTE ligger hos min utrustning. Det ligger nånstans hos Bredbandsbolaget, vad kan jag kräva/begära? För jag är trött på deras långa supportsamtal där inte ett skit blir bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 21:10

Videokonferens med iChat är rätt krävande ja, anledningen till den olika hastigheten kan vara kvaliten på videon som ni använder, vet att det går att ställa/hacka iChat för att höja bild storleken men jag använder inte iChat så om det är anledningen eller inte låter jag vara osagt.

Dock är det 2 saker som brukar vara elakt mot realtidstjänster som videokonferens och det är trådlösa anslutningar och asymetriska linor

Trådlösa är för att det är väldigt bra på att ställa till med jitter & delay vilket för vanligt surfande etc inter är ett problem, men för ljud är det mord om paketen kommer i o-ordning då det flesta algoritmer bara spelar upp paketen då de kommer (inte minst skype) vilket är anledningen till att det ibland låter som man talar jättefort med en kalle-anka röst i skype..

Den asymetriska linan är mer ett problem om videon använder TCP, då skillnaderna på upstream och downstream kan spela en del spratt, som alla som testat använda bittorrent exempelvis har upplevt

1
Bevaka tråden