Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDecide

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skrev ihop ett litet program som ger vägledning när man står inför ett val.

Mer information hittar du här.

Eller hämta direkt här

Obs: Läs hjälpen först.

Ciryon

Senast redigerat 2003-05-23 00:21
  • Medlem
  • 2003-05-22 22:16

Aha, en Spocksimulator. Det låter som en bra idé.

Öh?

Ciryon

  • Medlem
  • 2003-05-22 23:21

Spock gör ju alltid det som är mest rationellt och logiskt...

Aha, jo, sant. Tänkte inte på det.

Ciryon

Tjusigt litet program det där!

Bra jobbat Ciryon!

Skulle vara kul att lära sig lie mer om den där "Expected-utility" teorin som jag inte känner till....

Ibland så är det ofta svårt att välja om det ena alternativet är mer värt en det andra. Kanske bara att använda programmet för det valet också.

En lite grej i "Read Me"-filen bara.

Där det står:
"It was written in just a few hours, but I was kinda tired..."

Borde det inte stå:
"It was written in just a few hours, and I was kinda tired..."

?

Ändrat:
(glömt en bokstav på ett ställe)

Senast redigerat 2003-05-23 19:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Tjusigt litet program det där!

Bra jobbat Ciryon!

Tackar.

Citat:

Där det står:
"It was written in just a few hours, but I was kinda tired..."

Borde det inte stå:
"It was written in just a few hours, and I was kinda tired..."

Ja, det talar för sig själv. Jag var trött när jag skrev den där readmen.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
En lite grej i "Read Me"-filen bara.

Där det står:
"It was written in just a few hours, but I was kinda tired..."

Borde det inte stå:
"It was written in just a few hours, and I was kinda tired..."

?

Nej, jag tror att det var rätt från början... Jag tolkade det som "It was written in just a few hours, but I was kinda tired, otherwise it had been done in ten minutes..."

/Göran

Citat:

Skrevs ursprungligen av Göran Bolinder
"It was written in just a few hours, but I was kinda tired, otherwise it had been done in ten minutes..."

Jag tänkte också på något liknande ett tag, men så grym på att programmera kan väl ingen vara?

Inte ens Ciryon!

Next stop, perversiontracker.com

*kollar på http://www.perversiontracker.com/*

ROFL! Den är där redan! HUR? Wow..

Efter en snabb genomläsning av tråden, och utan att ha testat programet, säger jag att jag har stött på någonting liknande inom filosofin (förmodligen den anglo-amerikanska, analytiska skolan?) som kallas för argumentationsanalys.

Om man står inför ett val, vare sig det är av praktisk art, eller någonting som har att göra med vilken ståndpunkt man ska inta i en diskussion, så är det svårt att hålla irrationella känslor borta från det rationella resonerandet. Ibland kan man ha svårt för att besluta sig för det ena eller det andra. Då kan det vara klokt, säger de som förespråkar argumentationsanalysen, att göra upp ett schema över för- och motargument, och sedan poängsätta dem.

Man bör väga in sannolikhet av att det ena eller det andra förverkligas, nyttan av det ena eller det andras förverkligande och en massa andra parametrar. Sedan måste man ha en vettig skala för att poängsätta argumenten.

Om jag någon gång hittar mina gamla anteckningar om detta bland över hundra fullskrivna kollegieblock, så ska jag meddela dig, Ciryon, för det handlar om precis vad det här programet kan göra för nytta. Mitt minne av de gamla föreläsningarna säger att de innehöll fler matnyttiga saker än vad man kommer att tänka på vid en första funderare omkring beslutsfattande.

1
Bevaka tråden