- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Var är det tätast mellan Macintosh användarna egentligen? Stockholm är ju ett naturligt svar, men är det verkligen så?
- Vilken stad har flest Mac användare per innevånare?
- Vilket län har flest Mac användare per innevånare?
Kom ihåg att t ex Jämtland har färre innevånare än Solna (förort till Sthlm) så svaret kanske inte är det naturliga.
Om vi vänder på frågan kan jag snabbt konstatera att Kalmar i Småland har nog minst Mac användare i hela landet. Helt otroligt.
Jag vet "nästan" ingen mac användare i Landskrona, en gammal lärare till mig har eller har haft mac det vet jag och sen såg jag en person cykla med macosx tröja en gång förraveckan vilket chockade mig. Annars vet jag inte någon mer, de kanske gömmer sig eller är vampyrer och bara är utomhus på natt tid. Vem vet detta mysterium får gärna någon från Landskrona förklara för mig, om där nu är någon från denna stad på detta forum, kanske han jag såg cyklandes vid borstahusen läser detta :).
Jönköping med omnejd har en del tryckerier och reklambyråer. Dock har medieprogrammet på stadens bästa gymnasie fått Macarna utbytta.
Jönköping är ju också Macpressens hemstad.
Här i örebro känner jag åtskilliga macanvändare... det finns gott om tryckerier, medieprogrammet där jag går har en datasal som kallas "maclabbet" där vi nyss fått in ca 20 nya imacar och tre g4or. alla lärare på medieprogrammet använder mac och de flesta andra datorer som används på programmet (till videoredigering osv) är utav mac-könet. jag tror nog att alla förståndiga medieföretag använder mac, så det lär bli en svår fråga att svara på. men så klart tror jag på min hemstad =)... jag höll nästan på att glömma... örebro universitet domineras till stor del av macar. Lycka till med researchen Martin
Jag tror att Lund kan ligga ganska så bra till när det gäller mactäthet. I alla fall om man räknar den akademiska delen. Lunds Universitet har länge varit ett mycket macvänligt universitet med avatal med Apple om fria sysemuppgraderingar för alla Mac användare och egen auktoriserad service verkstad.
Nu har det dock dalat något, mest på grund av att universitetet bytte ekonomisystem och utvecklaren vägrade att tillverka en mac klient, trots att hela klienten är java baserad.
Detta gjorde att över 60 % av alla sekreterare här fick byta från mac till Pc vilket säkert har kostat ca 10 ggr så mycket som det skulle kostat att utveckla en mac klient. Ganska surt tycker jag...
Detta har gjort att fyra av våra 55 datorer nu är Wintel baserade på min avdelning men vi hjälper fortfarande till att hålla statistiken uppe
Tomas: Jag ska börja på matematisk naturvetenskaplig i lund med datavetenskap som inrikning, kan du förklara vad "avatal med Apple om fria sysemuppgraderingar för alla Mac användare" menas i detta fallet, kan man tänka sig att studenterna får nya macos versioner gratis ? eller hur tolkar man det. För jag vill skaffa mac lixom och det hade varit bra för framtida bruk då =). Hmm kör de inte ganska mycket sun med i lund?
Flest Mac per capita har de väl i Lund, där det sägs krylla av Macar. Men här i Stockholm finns det gott om Macintosh. Man ser dem i vart och vartannat fönster på små reklambyråer, arkitektkontor etc. Och vi har en per anställd här, minst. Ofta två, ibland tre. Plus att många har en Mac hemma också. Alla jag känner som jobbar med musik har en. Väldigt få musikerkollegor kör PC, och extremt väldigt få gör det med lyckat resultat. Alla som sett min nya iBook vill ha en, den är otroligt läcker. Det tyckte även min extremt PC-frälste kompis. Kul info va!
Ekelund --> När det gäller fria systemuppgraderingar så gäller detta tyvärr bara fram till och med MacOS 9 än så länge. Universitetet har inte förnyat sitt avtal med Apple så att det omfattar MacOS X. Vi är många som ligger på beslutsfattarna för att få dem att förnya avtalet men de är ganska svårflörtade.
Vi får hoppas att att det blir ett nytt avtal så småningom. dessutom har det nuvarande avtalet enbart gällt Avdelningar och alställda och inte studenter.
När det gäller sun så kan man nog säga att här är ganska tätt med dem också. Främst på Lunds teckniska högskola hen även på universitetet. Vi har själva ett par SUN burkar som står och tuggar men snart kommer vi nog att byta ut dem mot MacOS X maskiner om jag får som jag vill ( vilket jag brukar ).
Nuförtiden finns det väl bara kommuner, förutom Stockholm?
I vilket fall som helst så var Bjurholm Mactätaste för 2 veckor sedan då jag åkte igenom med 2 Macar i bagaget.
Bjurholm är Sveriges minsta kommun med så lite folk att statistiken visar 0 innevånare per kvadratkilometer.
Umeå tror jag ligger högt upp på listan också. Naturligtvis mycket tack vare Universitetet. Umeå Universitet måste vara en av de Mac-vänligaste som finns. Macar överallt, vilket man naturligtvis njuter av
Minervaskolan (Friskola i Umeå) har massor med Macar oxå. Vad sägs till exempel om det faktum att varenda elev får varsin iBook? )
Mindre städer med mycket småföretag och universitetsstäder borde platsa bland dom Mac-tätaste... Här i Stockholm finns det visserligen rätt mycket Mac:ar men relativt sett är PC-dominansen förödande! Dock märker man av en lite ökning för Mac alltmer, vilket är glädjande!
(Kul not. : Under ca. en månads tid bekostade Apple en GIGANTISK utomhusreklamyta för nya Ibook mitt i stan i korsningen Sveavägen/Kungsgatan. Säkert runt 250-300 kvm! Ingen PC-människa har missat den, kan jag meddela. "Stora bilder är större än små!")
[ 20 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]
Umeå Universitet måste vara en av de Mac-vänligaste som finns.
Alltså jag har ändå för mig att Umeå har under flera år fasat ut macarna allt mera. Jag läste ju medieingenjör där och i teknikhuset är macarna extremt sällsynta. Trots att vi läste med inriktning mot mediabranchen så skedde all utbildning för och på pc. Den enda gången vi satt vid mac var vid c-programmering (!!) men sedan dess har datavetenskap bytt till pc överallt tror jag.
Förresten, kan inte nån av adminarna för 99mac göra en liten sammanställningen över aktivitet här i förhållande till stad?
Jag kan inte uttala mig om din (fd?) institution. Men Universitetet i övrigt är Mac-vänliga. Naturligtvis har det skett en PC-fiering även här, men inte i samma utsträckning som övriga "världen".
Informatik har jag mest erfarenhet av, så jag kan inte säga så mycket om andra, men vet att de (Macarna) finns överallt
Tyvärr är det nog som Adrian säger!
UMU har bl.a. tvingat bort alla Macar från administrattionen. De har också slutat utveckla antagningssytemet på / för Mac.
De som själva får välja sin plattform får ingen support på Mac.
Situationen är långt ifrån positiv för Macare på UMU.
Jo, Informatik har en del macar, men annars är det som Micke säger. Jag småjobbat lite för tek/nat-fakulteten och där var alla macar borta eller på väg bort. Jag vet att på medie- och kommunikationsvetenskap så har de fortfarande en hel del macar, men trenden är tydligt.
Sjukhusen har fortfarande mycket Mac ocksa, tanker framforallt pa Norrlands Univ. Sjukhus... vet ej om ovriga. Manga lakare borjade ju med Mac 1984 da det inte fanns nagra andra vettiga alternativ.
Skapades ursprungligen av: Atrus:
Jag kan inte uttala mig om din (fd?) institution. Men Universitetet i övrigt är Mac-vänliga. Naturligtvis har det skett en PC-fiering även här, men inte i samma utsträckning som övriga "världen".
Informatik har jag mest erfarenhet av, så jag kan inte säga så mycket om andra, men vet att de (Macarna) finns överallt
På Informatik tycks det drälla av Macar ja, även på Matematik finns det en del, dock enbart iMac av tidig modell vill jag minnas. För oss stackars datavetare är det dock enbart Sun, SGI och Wintel som gäller numera, institutionen har inte en enda Mac kvar i labsalarna. Jag tror inte heller de har Mac-licenser av Matlab och andra programvaror de hyr ut till studenterna.
Däremot fungerar systemet för tilldelning av kortaccess enbart för Mac, så alla som behöver pyssla med det har fått sig en iMac, inklusive de ytterst mac-fientliga systemadministratörerna på ACC
Apropå Örebro. Skulle ju gärna vilja att det var så. Tyvärr är Macens ställning på tex Universitetet starkt hotad (att gamla trotjänaren Studentdata flyttade från campus häromåret hjälpte inte till, att de interna systemen inte heller gillar Mac hjälper inte det heller). Men, i min bekantskapskrets dominerar Macen så klart. Nästan hela dagensskiva.com-redaktionen använder MAc.
Att Informatik på UMU fortfarande har en drös med Macar, är nog mycket tack vare att de sys.admins som regerar där är Macare i själ och hjärta.
Lite synd att inte resten av UMU kan ha samma inställning som de har.
Umeå har en massa Mac användare - Jon sitter på Universitetssjukhuset som verkar ha hundratals Macar
Även här på 99mac så tycker jag det står Umeå lite titt som tätt (och då menar jag inte bara mina egna inlägg ;-). Om vi bara har väldigt aktiva macanvändare här eller om det faktiskt är stor andel av umeborna som är mac:are vet jag inte, men jag gissar på både och...
Kan det vara så illa att Kalmar har minst mac användare... På mina 56 kvadrat finns just nu 3st, plus att jag känner till 3-4 mac ägare till. Det hemska är att högskolan bara har en mac (en imac utan stömkabel). Men många lärare jag har pratat med tycker att alla datorer borde vara macar...
ja univesitetssjukhuset har en bunt macar. En kompis vars föräldrar jobbar på universitetet har tre g4 :or och två powerbook g3 som personalköpsdatorer (mysko ord) och när jag var förbi en sväng till hans mors kontor så stod det två macar där och några i rummet intill.
(kan ju vara ett extremt sammanträffande, men det tvivlar jag på