Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu utmanar Sony Ericsson iPhone på allvar

Tråden skapades och har fått 178 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av micke_nkpg:

vad menar du med smartare? mera flashiga menyer/funktioner eller vad?

Mer lättanvänd

Ursprungligen av Simon Templar:

Mer lättanvänd

Oki, det är ju väldigt subjektivt. När jag fingrade på en iphone så uplede jag inte det tangentbordet mera lätt använt än det som finns på min tytn. Men som sagt det är en smaksak.

  • Medlem
  • 2008-02-21 20:06
Ursprungligen av micke_nkpg:

vad menar du med smartare? mera flashiga menyer/funktioner eller vad?

Jag undrar om du fattat vad iPhone tillför. Det är inte flashighet. Bortsett från iPodens cover flow är den inte särskilt flashig. Det den har är integrerade, enkla applikationer för en telefon. Det är inte en liten, liten laptop. Jag har aldrig känt behov av att redigera dokument i min telefon, men om någon regelmässigt gör det är iPhone hopplös i nuvarande utförande.

Om vi återvänder till X1, verkar den ha samma inställning som du, dvs att iPhone är flashig (och det vill vi också vara). Jag tycker att de har fundamentalt missuppfattat varför iPhone säljer så bra, och vad den egentligen är.

Ursprungligen av stfm:

Jag undrar om du fattat vad iPhone tillför.

Det den tillför är att alla macägare får en telefon som är gjort för att exakt passa deras dator.

X1 är skapad för att fungera i affärslivet, det är inte iphone. Därav skildanden på os mm.

  • Medlem
  • 2008-02-21 21:44
Ursprungligen av micke_nkpg:

X1 är skapad för att fungera i affärslivet, det är inte iphone. Därav skildanden på os mm.

Så affärslivet är inte redo för ett riktigt UNIX-operativsystem, utan får hålla tillgodo med WinCE?

Det är väl snarare att de inte kan hävda att de ska göra Excel-jobb i luren i så fall. Något jag allvarligt ifrågasätter hur många som egentligen gör. Brukar du själv göra det t ex?

Ursprungligen av stfm:

Så affärslivet är inte redo för ett riktigt UNIX-operativsystem, utan får hålla tillgodo med WinCE?

Det är väl snarare att de inte kan hävda att de ska göra Excel-jobb i luren i så fall. Något jag allvarligt ifrågasätter hur många som egentligen gör. Brukar du själv göra det t ex?

Jag använder Excel på min WM6-nalle mer än en gång i veckan.

  • Medlem
  • 2008-02-22 00:34
Ursprungligen av Gilbert 2:

Jag använder Excel på min WM6-nalle mer än en gång i veckan.

OK. Då vet jag att någon använder det. Jag pysslar inte med Excel, men även om iPhone hade Indesign, illustrator eller Photoshop är jag säker på att jag inte skulle använda det. Jag hade ett rätt OK ritprogram i min Windows Mobile, men inte fan använde jag det.

I den här tråden låter det säkert som att jag tycker att iPhone är som stentavlorna, och att jag av någon anledning skulle hata Windows Mobile. Så är det inte. IPhone har många brister, och WM har fördelar. Det är bara det att det finns en stor grupp människor som inte ser Excel-redigering som en fördel, och då blir genast iPhone rätt intressant.

Om man dessutom inte märker att det lagts en del arbete på funktionaliteten i iPhone, så undrar jag om man tittat särskilt noggrant.

Ursprungligen av stfm:

Det är väl snarare att de inte kan hävda att de ska göra Excel-jobb i luren i så fall. Något jag allvarligt ifrågasätter hur många som egentligen gör. Brukar du själv göra det t ex?

Jag kan faktiskt inte tänka mig att folk gör det, men det finns säkert ngon.
Excel är en sak som jag tycker skulle kunna tas bort. Om inte att skulle det räcka med en läsare. Precis som pdf och ppt har.

Det som X1 kommer ha, som troligen inte iphonen ens kan tävla om är integrationen med outlook.
Den dagen det kommer full integration mellan iphone och Entourage 2008 via isync, då kanske iphone kan bli en utmanare.
Den dagen det är full intration mellan Entourage 2008 & Win mobile via isync kommer flera företag kunna tänka sig mac i sin verksamhet.

Att folk blir provocerade av Apple är en aldrig sinande källa till glädje.

Alla här är väl medvetna om att det är HTC som utvecklat/tilverkar X1 för Sony Ericsson? Inget annat än en HTC med annat märke och annorlunda design.

Kan meddela att tjejerna och killarna på smartphone-enheten i Kista som utvecklar P-serien inte är så nöjda nu.

Men denna telefon var ett tvunget ont för SE, de kände sig tvungna att komma med en Windows Mobile-telefon oavsett om de ville eller inte då vissa kräver det. Förhoppningsvis har Nokia större stolthet...

Ursprungligen av Leftrustle:

Men denna telefon var ett tvunget ont för SE, de kände sig tvungna att komma med en Windows Mobile-telefon oavsett om de ville eller inte då vissa kräver det. Förhoppningsvis har Nokia större stolthet...

handlar inte om stolthet, det handlar om att erbjuda det marknaden vill ha.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-02-27 12:31
Ursprungligen av Leftrustle:

Alla här är väl medvetna om att det är HTC som utvecklat/tilverkar X1 för Sony Ericsson? Inget annat än en HTC med annat märke och annorlunda design.

Kan meddela att tjejerna och killarna på smartphone-enheten i Kista som utvecklar P-serien inte är så nöjda nu.

Men denna telefon var ett tvunget ont för SE, de kände sig tvungna att komma med en Windows Mobile-telefon oavsett om de ville eller inte då vissa kräver det. Förhoppningsvis har Nokia större stolthet...

Kista gænget har all anledning att kænna sig nervøsa, men de har sig sjælva att skylla. M600 och framfør allt P990 var ju katastrofer nær de kom, førsenade och med så många oløsta buggar kvar att det bara skrek om det. SEMC:s engagemang før Symbian har ju heller inte kænts lika stabilt som Nokias. Vi som helst avhåller oss från Windows for Mobile får ju satsa på Nokia i fortsættningen eller evenuellt någon linux mobil.

Men iPhone då? Det førvånar mig alltid hur mycket Apple talibaner kan blunda før nær det gæller produkter från Cupertino av rent religøsa skæl. En telefon som endast kan anvændas med en operatør går bort direkt av politiska skæl. Att någon annan skall bestæmma vilken operatør jag skall anvænda kænns tæmligen televerket och 70-tal. Hur hade det låtit om den hade haft sitt ursprung i Redmond ??

Microsoft ær definitivt inte mitt favoritføretag, under de fyra månader som gått sen jag bestæmde mig før att køra så mycket som møjligt på OS X har jag bootat Vista mindre æn tio gånger. Helt kommer jag inte att slippa eftersom jag livnær mig på programutveckling vilket till 99% sker på och før produkter från Redmond. Dæremot kan jag kænna en viss sympati før Bill som utpekas som djævulen sjælv nær han lær vara rætt sympatisk och skænker mængder med slantar till vælgørenhet, medan Steve framstælls som frælsaren, nær han lær vara en otrevlig arrogant jævel som aldrig skænker bort något gratis. Livet kan vara konstigt ibland.

skänker bort pengar? du skämtar? välgörenhet i usa är ....avdragsgillt! filantropen bill är precis lika girig som han alltid varit, sätter man pengar i fonder så .. är de skattebefriade!
bill gates har en "foundation" eller hur?... Han är inte dum

kolla på hur systemet fungerar så blir du upplyst... men detta är inte ett politisk forum, så jag ber om ursäkt i förskott, men jag vill inte låta bill gates "filantropen" komma undan med vad som helst

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-02-27 13:09
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

skänker bort pengar? du skämtar? välgörenhet i usa är ....avdragsgillt! filantropen bill är precis lika girig som han alltid varit, sätter man pengar i fonder så .. är de skattebefriade!
bill gates har en "foundation" eller hur?... Han är inte dum

kolla på hur systemet fungerar så blir du upplyst... men detta är inte ett politisk forum, så jag ber om ursäkt i förskott, men jag vill inte låta bill gates "filantropen" komma undan med vad som helst

Visst ær det avdragsgillt, det fungerar så i USA, det hade Steve också kunnat gøra.

Det ær bara intressant att se hur fanatismen florerar hær øver egentligen banala saker. ....Ær det konstigt att det finns krig på planeten.......;)

Ursprungligen av gpd:

Visst ær det avdragsgillt, det fungerar så i USA, det hade Steve också kunnat gøra.

Det ær bara intressant att se hur fanatismen florerar hær øver egentligen banala saker. ....Ær det konstigt att det finns krig på planeten.......;)

Håller med, verkligt banala saker. men krig? det kommer av helt andra orsaker..

http://www.youtube.com/watch?v=SXS3vW47mOE

slut på politiserandet..

Ursprungligen av gpd:

Men iPhone då? Det førvånar mig alltid hur mycket Apple talibaner kan blunda før nær det gæller produkter från Cupertino av rent religøsa skæl. En telefon som endast kan anvændas med en operatør går bort direkt av politiska skæl. Att någon annan skall bestæmma vilken operatør jag skall anvænda kænns tæmligen televerket och 70-tal. Hur hade det låtit om den hade haft sitt ursprung i Redmond ??

Du glömde en sak. Att Steve Jobs tvingar in en köpare av iPhone på t.ex. telia är helt oki. För då är det ju Jobs som bestämt det och han kan ju aldrig göra något fel

Ursprungligen av micke_nkpg:

Du glömde en sak. Att Steve Jobs tvingar in en köpare av iPhone på t.ex. telia är helt oki. För då är det ju Jobs som bestämt det och han kan ju aldrig göra något fel

ooooooooh hohohohohohohoho

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-21 13:09

Det viktigaste är givetvis att det känns bra - känslor är det enda som räknas at the end of the day. Vad önskar ni era barn? Att dom ska bli Lyckliga - eller att dom ska få ett Rationellt liv?
Leder saker till något som Känns bra så ÄR det bra. Per definition. Har man inte förstått detta så väntar ett dystert liv framöver - och en bitter ålderdom. :-D.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-21 14:09

Synd att det blev ännu ett "knapp-monster" från ericsson då.

  • Medlem
  • 2008-02-21 15:03

Det här börjar ju bli riktigt komiskt.

iPhone är vad den är. X1 vill gärna uppfattas som en iPhone, men jag synar bluffen och säger att det bara är en gammal vanlig "smartphone". Så visst har du rätt. X1 är som alla andra Windows-telefoner.

Ursprungligen av stfm:

Det här börjar ju bli riktigt komiskt.

iPhone är vad den är. X1 vill gärna uppfattas som en iPhone, men jag synar bluffen och säger att det bara är en gammal vanlig "smartphone". Så visst har du rätt. X1 är som alla andra Windows-telefoner.

Ärligt tror jag att det är "macibaner" som vill att det ska vara så gör att de ska kunna angripa SE.

X1:an är en HTC-telefon.
iPhone är en ipod med ringfunktion.

  • Medlem
  • 2008-02-21 15:22
Ursprungligen av micke_nkpg:

Ärligt tror jag att det är "macibaner" som vill att det ska vara så gör att de ska kunna angripa SE.

X1:an är en HTC-telefon.
iPhone är en ipod med ringfunktion.

Uppenbarligen är den en iPod med "ringfunktion", eftersom det finns en iPod som är precis likadan, men utan ringfunktion.

Vad är en smartphone? En "data" med "ringfunktion"?

Faktum är att en iPhone är mer en vanlig dator än Windows Mobile, pga att den kör OS X. Att Apple valt att inte lägga in alla funktioner man normalt hittar i en dator kan du ju fortsätta att vara förbryllad över, men jag misstänker att de gjort det av en anledning. Min gissning här är att det finns folk som inte vill ha en för avancerad telefon.

I have always wished for a computer that would be as easy to use as my telephone. My wish came true. I no longer know how to use my telephone.
--Bjarne Stroustrup

Ursprungligen av stfm:

Faktum är att en iPhone är mer en vanlig dator än Windows Mobile, pga att den kör OS X. Att Apple valt att inte lägga in alla funktioner man normalt hittar i en dator kan du ju fortsätta att vara förbryllad över, men jag misstänker att de gjort det av en anledning. Min gissning här är att det finns folk som inte vill ha en för avancerad telefon.

Ska kolla i min HTC TyTN:
- Word mobile
- Excel mobile
- Powerpoint mobile (enbart läsare)
- WMP mobile (video och mp3)
- Minimo (webbläsare)
- Wayfinder (navigation)
- Outlook mobile

Att jämnföra Win med Win mobile går inte då det bygger på olika kodbaser.
Var i iphone hittar jag:
- pages Mobile
- keynote mobile
- numbers mobile
- mail mobile
osv... ??

En iphone kommer aldrig kunna jämnföras med en smartphone då den inte ens uppfyller hälften av vad den ska. Tom n HTC Touch är mera smartphone.

  • Medlem
  • 2008-02-21 16:53
Ursprungligen av micke_nkpg:

Ska kolla i min HTC TyTN:
- Word mobile
- Excel mobile
- Powerpoint mobile (enbart läsare)
- WMP mobile (video och mp3)
- Minimo (webbläsare)
- Wayfinder (navigation)
- Outlook mobile

Att jämnföra Win med Win mobile går inte då det bygger på olika kodbaser.
Var i iphone hittar jag:
- pages Mobile
- keynote mobile
- numbers mobile
- mail mobile
osv... ??

En iphone kommer aldrig kunna jämnföras med en smartphone då den inte ens uppfyller hälften av vad den ska. Tom n HTC Touch är mera smartphone.

Du läser ju bara valda delar av det jag skriver.

Mail finns, och det är extremt bra. Worddokument och pdf:er etc kan man läsa. De andra finns inte pga att Apple nog inte tycker att de kan göra tillräckligt bra applikationer till det mobila formatet. Om de löser det kommer vi nog se det också. Vad vi förhoppningsvis inte kommer se är krympta applikationer som inte är helt anpassade till iPhones begränsningar.

Ursprungligen av stfm:

Mail finns, och det är extremt bra. Worddokument och pdf:er etc kan man läsa. De andra finns inte pga att Apple nog inte tycker att de kan göra tillräckligt bra applikationer till det mobila formatet. Om de löser det kommer vi nog se det också. Vad vi förhoppningsvis inte kommer se är krympta applikationer som inte är helt anpassade till iPhones begränsningar.

Jag kan hålla med om att excel t.ex inte behövs. Dock har jag ofta haft nytta av word mobile, där man både kan skapa/redigera dokument.

Ska man utmana någon/något ska det vara likvärdig produkter som sätts mot varandra. X1 och iphone är inte jämnförbara på ens 50% av alla plan.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-02-26 07:29
Ursprungligen av micke_nkpg:

Var i iphone hittar jag:
- pages Mobile
- keynote mobile
- numbers mobile
- mail mobile
osv... ??.

Apple inser antagligen att det inte finns en enda människa som sitter och gör Worddokument på sin mobil. Jag skulle ALDRIG NÅGONSIN få för mig att använda en iPhone till att ordbehandla, varför skulle jag? Det är en jävla mobiltelefon. Det är väl bättre att göra få saker bra än att bygga en plastmacka som har en massa beiga program som knappt går att använda?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-26 09:25
Ursprungligen av Davey:

Apple inser antagligen att det inte finns en enda människa som sitter och gör Worddokument på sin mobil. Jag skulle ALDRIG NÅGONSIN få för mig att använda en iPhone till att ordbehandla, varför skulle jag? Det är en jävla mobiltelefon. Det är väl bättre att göra få saker bra än att bygga en plastmacka som har en massa beiga program som knappt går att använda?

"Bara för att jag inte behöver det det behöver ingen annan heller det."

Ursprungligen av Davey:

Apple inser antagligen att det inte finns en enda människa som sitter och gör Worddokument på sin mobil.

Men kanske pages-dokument en mobil är inteb ara en mobil idag. Iphone är en ipod med ringfunktion, vilket gör den till en avancerad musikspelare. Den är från början nischade så det stänker om det, men kallar sig iaf smartphone...

Ursprungligen av Davey:

Jag skulle ALDRIG NÅGONSIN få för mig att använda en iPhone till att ordbehandla, varför skulle jag?

jaa, varför skulle du?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-28 09:43
Ursprungligen av micke_nkpg:

Var i iphone hittar jag:
- pages Mobile
- keynote mobile
- numbers mobile
- mail mobile
osv... ??

En iphone kommer aldrig kunna jämnföras med en smartphone då den inte ens uppfyller hälften av vad den ska. Tom n HTC Touch är mera smartphone.

Då har Apple sin Air, bara lite större än en iPhone och en fullfjädrad dator. Ryms i en handväska om du gillar sådana

Min iPhone är den smartaste telefon jag någonsin haft

Ursprungligen av MatsOlov:

Min iPhone är den smartaste telefon jag någonsin haft

Allt beror på vilka krav man ställer på en telefon.

Bevaka tråden