Hej alla,
tänkte bara tipsa om en grej jag upptäckte idag. Jag har länge stört mig på att Mail, faktiskt både på min iPhone och min MacBook, måste byta SMTP server när den byter nätverk. (Det beror ju på att alla ISPs blockerar all trafik på port 25 förutom den till deras egna SMTP servrar, allt för att blockera spammare från att utnyttja dåligt uppsäkrade servrar.)
På min iPhone blev detta extra jobbigt och dessutom så slutade det att funka öht att skicka mail med tele2s server, ingen aning om varför (jag vet att den är på port 587).
Så därför började jag undersöka Gmails utgående SMTP-server. Den går på port 587 och kräver autentisering, vilket gör den tillgänglig oberoende av vilken ISP man är uppkopplad till. Men Gmail gör en jobbig grej med alla utgående mail, den ändrar From-fältet till ens Gmail adress. Men det går att komma runt genom att i Gmails inställningar lägga till sin icke-gmail adress som default from.
Nu har jag alltså samma SMTP server oberoende av vilket nätverk jag använder, det är dessutom krypterat och som en bonus sparas alla mina skickade mail på Gmail konto.
För att det ska funka måste du alltså ha ett gmail konto, inställningarna på din iphone är: smtp.gmail.com och ditt användarnamn och lösenord, SSL= ON och port 587.
Hoppas detta tips gläder någon, mig hade det gjort överlycklig...