Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbaste externa lagringen idag?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Vad är det bästa att göra idag med extern lagring med tanke på NAS, Timecapsule, FW, eSATA etc...
Har Macbook med FW400, har ca 900GB i 2 st IDE hårddiskar och 500GB i Sata.

USB2 är ju supersegt...

Vilka alternativ är bäst eller missar jag någon ännu bättre kanske?

A) Koppla alla HDs i extrena kassetter via Gigabit port till Timecapsule/Airport el liknande?
B) Köpa HD kassetter med FW400 kopplingar?
C) koppla in sata till FW porten på något sätt?

Av det jag har förstått är Gigabit den snabbaste porten idag som går att använda med i stort sätt allt - IDE, SATA I/II. Stämmer det eller?
Vad är snabbast om jag skall bygga framtidsanpassad lagring och ändå kunna behålla 900 GB IDE och 500 SATA Lacie HD?

mvh /D

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 00:24

Av dem du räknade upp är väl eSATA den snabbaste lösningen. Ingen mac kommer ju dock med en eSATA port så det gäller att köpa till ett lämpligt kort.

Hmmm - tror på Gigabit so far

Tack för svaret!
Jag har kollat lite överallt på testsiter etc och kommit fram till att Gigabit nätverks överföring skall vara snabbast - då behöver man inte heller köpa eSATA kort etc. eSATA är ju snabbare nominellt än Gigabit men då behövs ju hårdvaran och frågan är dessutom om skillnaden där är så stor? Själv har jag bärbart och har inte hittat eSATA koppling.
Har sett många tester där man överför filer snabbare i nätverket än vad man gör med en extern HD kopplad till datorn (gigabit i alla portar självklart och sata kopplingar på diskarna i nätverkslådorna). Jag vet inte om det beror på överföringsprotkoll och processorberoende uppbyggnad osv...

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-13 23:39

Jo, gigabitnät e fint...men resten måste hänga med också. Har du någon 100Mbit-grunka på nätet så sånkar det ner allt. Dessutom...jag har t.ex. en NAS (LaCie Mini) som är gigabit...men i övrigt skrämmande långsam (disk, filsystem, etc) - så, motorvägen i kabeln är inte så mycket att ha :-D.
Bara ett perspektiv.
Har man en ny Apple-burk med inbyggd FW800 - som nya iMac's t.ex. - så är saken biff. FW800 kommer man långt med.

Ska du köra NAS som fixar att leverera grejerna i gigabitspeed - som lever upp till detta protokoll - så får du öppna plånboken rejält - och så blir det en gigabitrouter så klart. Om du inte har en sådan redan.

Tack för NAS info.
yup - helt enig - "man får vad man betalar för"
Skall kolla vad en gigabit lösning skulle gå på...

1
Bevaka tråden