Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Litet midiklaver?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj!

Jag är sugen på ett nytt litet midiklaver.
Idag har jag ett gråblåsprayat Roland PC200mkII, men det har inga som helst rattar och kranar, och så är det för stort. För långt. 49 tangenter.

Av utrymmesskäl vill jag ha ett litet klaviatur med helst 2 1/2 oktaver (som min Micromoog), men eventuellt kan jag klara mig med bara två oktaver. Jag vill bara ha en liten grej bredvid min MPC så jag kan lira kromatiska grejor på den. Därtill vill jag att klaveret skall kännas BRA. Roland/Fatar-klass alltså. (Det är f.ö. Fatar som gjort klaveret i just PC200mkII!)
M-Audio och Evolution har så rackarns sladdriga och dassiga klaviaturer.

Någon som har några rekommendationer? Någon som vill sälja ett passande till mig?

mvh

/R.t:M.I.

Tjenare!

Jag nämner : http://www.behringer.com/UMX25/index.cfm?lang=ENG

Har dock inte provat den...men 49:an, och klaven känns ok...(visst det är ju ingen flygel eller riktigt piano, men för vad det är så tycker jag den fungerar) du borde kunna prova i närmaste välsorterade musikbutik

Har ingen att sälja dig

Mvh

Usch nej vägda pianotangenter betackar jag mig för.
Låt pianon vara pianon och låt syntar vara syntar. En bra klaviatur i min värld skall vara tight, stabil och blixtsnabb! Klaveret på Nordlead mkI var min favorit. Jag tyckte bra om ESQ-1:an och EPS:en också. Fatar-byggen...
Bejinger... hmmmm... vete 17... skall jag ändå in på ngn musikbutik tror jag jag skall kolla in Roland/Edirol PCRM30. 2 1/2 oktaver! Yay!
De säger att det är liknande klaviaturmekanism som på Juno-D. Har någon något att säga om hur Juno-D är att spela på?

/RtMI på klaviaturjakt

Ursprungligen av Rotwang:

//...
Bejinger... hmmmm... vete 17...//

/RtMI på klaviaturjakt

Ja det är normalt inget jag tar i min hand då jag har haft dåliga erfarenheter av dom...men men...

Lycka till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 14:26

Jag har länge sneglat på Edirols lilla serie. Verkar smidig och bra. Kanske lite väl platt - men det är ju inget som skadar..?

http://www.rolandus.com/products/productdetails.aspx?ObjectId=736&ParentId=114

http://www.rolandus.com/products/productdetails.aspx?ObjectId=736&ParentId=114

Hupp!
Vilken läskig bendmojäng!

Det enda som bär mig emot med Roland/Edirol är deras bend/modulationsspakar.
Jag vill ha gamla hederliga hjul, punkt slut.
Hå-hå - bygga om...

/RtMI

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-12 15:02

...den där fick mig att tänka på Novation Basstation...men den sänder kanske inte CC på rattarna...men den har skön klaviatur, samma som deras MM-10 (Fatar-tangenter)...;)

rotwang: Det är inte ens en riktig bend på de där.. bara en trestegs-switch. Och mod-grejen är bara en ovanligt krånglig knapp.
Jag har en PCR-1 (utan midi, men istället med inbyggt ljudkort) och är väldigt nöjd med den utöver de två nämnda bristerna. ..även om jag mycket hellre skulle vilja ha en med midi (någon som vill byta rakt av?).

• Medlem
  • 2008-02-23 17:39
Ursprungligen av Oberfunker:

Någon som testat PCR-M1?

Jag har ett PCR-M1! Fint när man är på resande fot och funkar direkt utan pill för Logic och Reason (i Live vill inte rattarna funka - går säkert att lösa på något vis - Cubase har jag inte använt sen 2000...). Praktiskt med polära(?) rattar för pan och nn-xt's live-kontroller...

Däremot så tycker jag inte att det är något att riktigt rekommendera som "enda klaviatur" i en mini-set up. (vilket jag har nu, det riktiga klavet är i källarn) På grund av klaverets låga profil är slaglängden minimal - velocity-nyanser är inte riktigt att tänka på. Pitch & mod-knappen är inte heller något för dagligt bruk - just "läskig" för längre sessions...

Edirols PCR-300 verkar vara en given vinnare tycker tycker jag - bra klaviatur, generöst med rattar och reglar, Rolands pitch & mod-spak + pads (om än små, RtMi har ju riktiga)!

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-02-12 22:17

Har en Alesis photon x25 om du är intresserad?

någon som vet vad det är för klaviatur på bilden här http://www.discogs.com/artist/Actor%2C+The ?

för övrigt har jag också haft funderingar kring ett litet midiklav till min mpc2000xl. hittils har jag löst det genom att ha ett dedikerat program där jag har gjort auto-kromatiskt-upplägg utan något ljud. då kan man spela kromatiskt på synthar via padsen. lämnar såklart en del att önska om man är ute efter ett riktigt midiklav men det har sin charm också.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-23 16:45

Jag klämde på en sån här Edirol PCR-300 på 4sound igår, kändes bra:
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60005&annonceid=5312696

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-23 17:43

Har en BassStation keyboard till salu annars, 2000 tänkte jag mig för den...

Uj!
Edirol PCR-300 ser rätt schysst ut. 2 1/2 oktavers klaver - prexis som min Micromoog!
Då får man förstås leva med Rolands bändspak...

Pads har jag mkt riktigt 16 stycken av, och jag kommer att få tjockt skinn på mina fingertoppar. Man får klappa till ordentligt på dem, det duger inte med något fjolligt fistrummande!

Jag måste nog masa mig in till lämplig musikaffär och testa lite klaviaturer tror jag.

/R.t:M.I.

Blir en Roland DJ-70 för stor? Då får du en av marknadens koolaste samplers också.

Så litet som möjligt. Med normala tangenter. Som känns bra, inget plastigt rat!
Klaveret måste få plats i närheten av samplaren på ett litet bord tillsammans med en massa annat jox. Effektpedaler, midikonverter, mer effektpedaler, en MS-20, kaffekopp...
Jag grunnar fortfarande på hur tusan och en halv jävel jag skall möblera till det rätt.

Jag HAR redan marknadens coolaste sampler!

*hick*

/R.t:M.I. - har druckit massor med öl och diskuterat stridsflygplan hela kvällen

Ursprungligen av Rotwang:

/R.t:M.I. - har druckit massor med öl och diskuterat stridsflygplan hela kvällen

Alltid risk att Stuka tungan efter långt sådant diskuterande

Tack för det utförliga svaret, Avart! Det var lite vad jag befarade. Det ser grymt coolt ut i alla fall. Var inne på Korgs klav där ett tag, men sedan testade jag det. Detta har jag inte kunnat testa ännu.

www.99stridsflygplan.se kanske. Heinkel HE 177 är en favorit

1
Bevaka tråden