Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synt för inspiration....

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-02-12 17:11

Är det nån som känner till nån synth som är extremt bra på att skapa/lagra argeggions/phrases?
Gärna nån som redan har en massa fördefinierade "fraser"?
Det finns ju några "fraser"/arpeggion i min Virus C och antar det finns fler i TI:n, men finns det nån som verkligen är bra på just det?

Målet är att skapa en massa "fraser" som skall ligga och mala i bakgrunden på lite tyngre musik.

/M

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-02-12 19:04

monomachine kanske....

  • Medlem
  • 2008-02-12 20:48

Alla synthar från Waldorf har avancerade arpeggiatorer. Ta en titt på Waldorf Q, MicroQ och Blofeld som har några av de mest avancerade och flexibla arpeggiatorerna jag känner till. Att de dessutom har extrema modulationsmöjligheter ger några extra plus i kanten.

  • Medlem
  • 2008-02-12 22:39
Ursprungligen av Disko:

Alla synthar från Waldorf har avancerade arpeggiatorer. Ta en titt på Waldorf Q, MicroQ och Blofeld som har några av de mest avancerade och flexibla arpeggiatorerna jag känner till. Att de dessutom har extrema modulationsmöjligheter ger några extra plus i kanten.

Även de mjuka waldorfarna? De har jag spanat på ändå?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-12 23:48

Var inte Korg Karmas grej just arpeggion i alla former...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 10:47

En röst till på monomachine. Annars så har Evolvern fyra finfina stepsequencers som kan styra det mesta för att göra ljudmattor och malande patterns. Kräver en del skruvande, dock, inget fördefinierat precis (förutom factory-ljuden då såklart...)

  • Medlem
  • 2008-02-13 13:18

Arpeggion är ju inte så svåra att programmera in för hand heller. Skulle jag säga.

  • Medlem
  • 2008-02-14 02:04
Ursprungligen av jgb:

Arpeggion är ju inte så svåra att programmera in för hand heller. Skulle jag säga.

Det var ju det där med inspiration då...

JP-8000 har en schysst arpeggio/fras-pryl.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-13 13:45

MC-303... men faktiskt... den fungerar mycket bra som "fras-sequencer".
Billig är den också och det gör inget att den går isönder.

Obs.. kräver ju då helst att den är kopplad till en mer kul ljudkälla än den interna.

Monomachine. Man får sitta och grotta med den ett tag först bara, sen flödar inspirationen. Korg ESX1 eller EMX1 är också mycket inspirerande, och väldigt enkla att komma igång med. Dock inte alls samma funktionalitetsdjup som i en monolåda.

Törs man slå ett slag för Korg MS2000 och dess modulationssequencer? Arpeggiatorn i sig är väl inte så sexig, men i kombination med att lägga olika tonhöjd, vågformer och filter på varje steg så blir det riktigt ball.

1
Bevaka tråden