Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bör man köpa Ipod Touch från US?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-12 18:57

Vad är egentligen skillnaden mellan en US-touch och en köpt i Sverige?
Förutom då El-adaptern tänkte jag.. är det några större skillnader annars?

32Gb finns ju tillgängliga för ca 600$ nu.. alltså runt 3500kr..

Tacksam för synpunkter!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-12 21:31

Det är väl skatt, moms, tull och sån skit på det? Har för mig att det blir ungefär lika dyrt att köpa från USA som från Sverige, om man inte känner någon som ska dit alternativt om man åker dit själv. Rätta mig om jag har fel...
Sedan skillnader, det är väl inte så många bortsett från adaptern då.

Jag har en kompis som bor i USA...
Skulle han kunna skicka den till mig? Slipper man moms och allt sånt då?
Samma pris som om jag skulle åka dit och köpa den och sen flyga hem med den..

I korthet kan man säga att tull och moms ska alltid betalas om du vill följa lagen när du importerar prylar. Beställer du via postorder tillkommer även en avgift på några hundra kronor för den som hanterar förtullningen (expeditionsfirman).

Jag vill inte följa lagen...
2600 kr för en 16 gb i usa.. 2600 kr för 8 gb i Sverige.. Nej har inte stor lust att följa lagen då...

Vad ska personen som skickar ipoden tänka på? Vilket fraktbolag ska man skicka via?
Andra tips...

Tack på förhand

Ursprungligen av tornros:

Jag vill inte följa lagen...
2600 kr för en 16 gb i usa.. 2600 kr för 8 gb i Sverige.. Nej har inte stor lust att följa lagen då...

Vad ska personen som skickar ipoden tänka på? Vilket fraktbolag ska man skicka via?
Andra tips...

Tack på förhand

Följer du inte lagen, dvs deklarerar lägre värde på försändelsen blir det ju lite segt om paketet försvinner på vägen eftersom du då inte har rätt till korrekt ersättning. Glöm dessutom inte att moms inte ingår i de amerikanska priserna och således tillkommer (varierar beroende på stat, t ex ca 8,5% i NY).

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-20 22:00

Och ipodden ska helst va i ett öppnat paket, dvs plasten som e runt kartongen ska va väck!

Sen går det ju alltid att köpa en försäkring av posten här (USA) oavsett vad paketet innehåller!! Jag skickade en av dom första shuffle spelarna till sverige för några år sen, slängde ner spelarn med hörlurarna inkopplade i ett vaderat kuvär och försäkrade till 200 dollar, blev nånting i stil med 15 dollar för att skicka över rasket utan några problem!

Okey, nu eju Apples förpackningar något heligt för vissa så det kanske blir lite svårt, men det e rätt säkert sätt!

Garantier? Hur funkar det om den strular.
Gäller garantier utfärdade i US här hemma?

/martin

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-19 13:12

Det man ska tänka på är att man ska skriva att det är en gåva i det formulär man är tvungen att fylla i för att skicka utlandspaket. För några årsedan skickade jag hem 3-4 digitalkameror under olika tillfällen och det var aldrig några problem. Jag skickade med US Postal Service. Garantier gäller i hela världen.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-21 01:58

Om inte annat så kör man Maxxus modell, som för övrigt fungerar Mycket bra!!
Tullen har ögonen för "plomberade förpackningar", alltså oöppnade..

..sedan skickar man kartongen tom en vecka senare! Great!!
dvs.. för de som gärna vill ha originalkartongen också!

//najkks

1
Bevaka tråden