Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två små frågor...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Har två frågor. Första frågan är varför en del ethernetkablar är silverfärgade på kontakterna.

Andra är hur pass mycket information man får in på ett DL-band. Är ett Verbatim Datalife 4mm DL 125m.

Tacksam för svar.

• Medlem
  • 2003-05-23 12:33

vaddå silverfärgad? Raka kablar har gråa kontakter och korsade har färgade (har jag fått lära mig).

• Medlem
  • 2003-05-23 12:42

Dom som är lite stelare och har metallkontakter är skärmade kablar som är skyddade från elektroniska störningar.

Låter som ett DDS3-band vilket innebär att du får in 24 GB på ett sådant med komprimering.

Tack så mycket för era svar! Är det någon gång man inte ska använda de stelare kablarna.

Trevlig helg

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-05-23 15:33

Det är snarare så att man ska använda skärmade kablar i en miljö med mycket elektriska apparater. Jag snackar då om högspänning i första hand.

Exempelvis i industrilokaler eller liknande.

I de flesta fall behövs ingen skärmad sladd, utan det går lika bra med oskärmade.

Man kan säga att skärmade är av högre kvalitet än oskärmade. Vilket också innebär att de oftast är lite dyrare.

1
Bevaka tråden