Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur göra klockljud med Ring mod?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 10:38

Hej Alla på listan

Jag undrar om någon här har lite bra tips på att göra bra klockljud med ring modulator?

Jag har nyligen köpt Arturias ARP 2600V för att ha som effektsynt bl.a och jag skulle vilja få lite goda råd hur man skall göra.

Jag har väldigt lite erfarenhet av ring modulatorer, men vet/har hört att det går att få till riktigt bra.
så alla tips är välkommna. (Kanske någon till och med har en 2600 som kan göra en template? och lägga upp här )

Tack på förhand

Mvh
Jonas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-13 10:59

Det beror förstås på vad man anser vara bra klockljud. För mig är bra klockljud rätt rena saker, typ DX/TX och Juno/JX and beyond. Arp 2600 kan göra KLINGKLANGBANG men kanske inte är vad jag skulle gå efter för "bra klockljud", men jag är lite 80s

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-13 12:41

Att ringmodulera sinus och squ och sen lägga dem 4 halvtoner isär brukar ge klockklang tycker jag. Expermintera med olika oktaver..

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-02-13 16:23

PF, du gör klockljud a la klockspel eller tubular bells, dårå. Är man ute efter klocka som i kyrkklocka så borde en ringmodulator vara perfapuff

Sound On Sound har som alltid svaret på alla ljudskaparfrågor.

Och här är en artikel till i ämnet. Om du orkar är det nog värt att läsa igenom hela serien om du verkligen vill sätta dig in i 2600:n.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 21:12

Tusen tack hörni ni ni
Jag skall testa lite och se om jag får till nåt. PF det var väl just KlingKlangBang jag var ute efter.
Men länkarna verkar vara väldigt bra beskrivande.

Mvh
Jonas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-13 21:18

Oerhört spännande synt iaf! Lyssnar gärna på vad du än får till.

Undrar om just mjukis Arp:en är så bra på det. Det finns väl en orsak till att det inte finns några sådana ljud bland presets:en. På Mono/Polyn däremot (sålde inte jag en sån till dig för 1000:- en gång tiden?) så kan med hjälp av "effects" sectionen skruva fram en hyfsad kyrklocka (efter en flaska vin och på 10 mils avstånd). På mjukisvarianten verkar det inte gå lika bra,. Synd, eftersom den är väldigt bra för övrigt.
Om man vill ha ett klockljud som man verkligen kan spela på så är man väl hänvisad till en DX7:a eller nåt.

1
Bevaka tråden