Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraschad Apple Drive Module

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla..

Nyss gick en av våra 400GB drive moduler sönder. Och givetvis har jag inga reserver..

Hur gör jag då de inte finns att köpa längre? Kan man köpa lösa diskar? Eller kan man sätta in större Apple Drive Moduler (500GB, 750GB)?

Diskarna har gått ca 27'-28' timmar.. Så det är väl dags att börja byta ut dem ändå..

Någon som har en idé??

/Thomas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-22 00:54

eBay.com

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-22 12:36

Funkar att köpa en större och stoppa in, du får dock inte utnyttja hela disken om du kör ett raidset.

Ok, tack för svaren. Letade febrilt efter en likadan disk, får den från Dustin nästa vecka.. Men det är ju bra att veta att det går att köra de större sorterna..

Vi måste väl snart se över alla diskarna, men då skulle man alltså kunna köpa 750GB diskarna och byta ut de gamla?

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-05 10:36

Köp 750GB diskarna i par och byt ut tror jag är bästa sättet.

Är det någon som vet vad diskarna heter? (750GB) För jag antar att man kan använda befintliga kassetter och bara byta diskarna? (Även om man går upp i storlek.)

Antingen är det PATA eller SATA, kolla vad det är sen köper du en vanlig disk i lämplig storlek och stoppar i..

Ursprungligen av Johan S:

Antingen är det PATA eller SATA, kolla vad det är sen köper du en vanlig disk i lämplig storlek och stoppar i..

Det funkar INTE att byta till vanliga retail-diskar! Apple har fixat med diskarna (firmware?) så att det inte funkar. Vi (MacSupport) har testat detta för att kunna svara på frågan ni ställer och det blev lång näsa.

OK, strålande..

Tackar.

OK? Jag har bytt diskar i mina xserves, både G4 och G5, funkar bara bra. Skumt...

Ursprungligen av Johan S:

OK? Jag har bytt diskar i mina xserves, både G4 och G5, funkar bara bra. Skumt...

Får jag fråga vilka diskar du använde dig av? Detta var ju mycket intressant!

• Medlem
  • Lund
  • 2008-03-23 14:13
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Får jag fråga vilka diskar du använde dig av? Detta var ju mycket intressant!

Så vitt jag vet kan man byta disk bästa man vill så länge man inte kör med Apples RAID-kort.

I Xserve G4 sitter nu utöver systemdisk, 3st Seagate:
Capacity: 465.76 GB
Model: ST3500630A
Revision: 3.AAE

I G5'an sitter nu utöver systemdisk, 2st WD:
Capacity: 698.64 GB
Model: WDC WD7500AAKS-00RBA0
Revision: 30.04G30

I en G5 cluster node har vi 1st Maxtor:
Maxtor 6V300F0:
Capacity: 279.48 GB
Model: Maxtor 6V300F0