Gammal diskussion. Vore kul att höra vad det blev och åsikter...
Själv skaffade jag Wave Editor 2008 och det funkade rätt bra. Jag har mastrat cd (inte ljudbehandling men spår och koder) med det och använt det som tvåkanals ljudfilseditor. Helt ok men jag kom aldrig överens med gränssnittet riktigt. Deras idé med "layers" har jag aldrig blivit vän med. Känns ointuitivt och struligt. Sedan separerar ju Audio File Engineering funktioner och lägger i olika program. Så t.ex. finns ingen loopeditor i Wave Editor utan det fick man skaffa ett annat program till. "Loop Editor" heter det och det är inte bra. Loopar inte ens på korrekt sätt i crossfade mode.
Summa summarum; jag tänker inte fortsätta med Audio File Engineerings Wave Editor och Loop Editor.
Jag skall till att börja med gå över till DSP Quattro för att få en loop-editor med korrekt crossfade mode. Får jag mer avancerade behov får det bli Wavelab. Hade det funnits till Mac 2008 hade jag nog skaffat det redan då.
Förresten, som sample editor är Wave Editor problematisk eftersom den ändrar i filfilheaders redan när man öppnar en ljudfil och sånt är inte alls bra i vissa sammanhang.
edit: Javisst ja, detta är en gammal 99musik-diskussion. Jag fortsätter diskussionen där istället.