Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stacka ljud...en konst i sig eller??

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter o gör pysslar med att skruva till lite feta ljud på min synt och tycker mig uppfatta att det kanske inte blir en massa fetare bara för man slänger på fler stackade ljud på varandra... ( har en workstation så 16 parter ljud samtidigt är inga problem igentligen)

Är det nåt som ni har erfarenheter av eller? Finns det bra o dåliga sätt att stacka ljud på?
Känns lite som ljuden kanske tar ut varandra på nå sätt.. ( som ex. har jag gjort ett ljud som ska vara pampigt o fanfaraktiga.. stackade stråk, syntpad med cutofffiltret rätt mycket pådraget + ett brassljud.

Tänkte att nu jävlar ska publiken få känna, men jag upplevde inte så jättemycket fetare än när jag bara hade syntpaden som jag började med...

Hur går ni tillväga... är det eq:n man ska jobba med...o pannoreringar på de olika ljuden?

hoppas ni förstår vad jag snackar om..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-13 20:50

Attacken är det viktigaste i ett ljud egentligen. Det här var någonting man tog fasta på när man gjorde D-50'n och det är även någonting som mina gamla inspirationsrävar Scritti Politti tog fasta på. Jag kommer ihåg när jag för många herrans år sedan lade ihop min gamla TX81Z med min ännu äldre JX8P, plötsligt: Wow! Briljant och vass attack ihop med svulstig botten. På med lite reverb på det hela och vips hade man ju byggt sin egen D-50. Testa att lägga ihop t ex harpsichord med piano och syntpad, blir ganska kul att lira med. För mycket av samma ljud ihop blir nog lite mer grötigt. EQ och panorering kan förstås användas också, men framför allt tror jag du får effektiva ljud om du tänker att det ska hända lite i patchen över tid. Statiskt ihop med svävande och levande. Piano och syntbrass ihop med en Wavestation-aktig pad. Och så lite lagom effekter för att flytta ljuden framåt eller bakåt. Eller varför inte slapbas som attack och sedan ett piano där attacken lätt "fadear" uppåt, allt ihop med ett annat piano.

1
Bevaka tråden