Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga angående minimoog, fattar inte!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 21:24

På oscillator 3 finns det ju ett "LO" läge för att modulera de andra oscilatorerna eller filtret på låga hastigheter, men jag kan inte förstå varför det finns ett LO-läge på oscillator 1 och 2 också? Det knäppande ljudet man kan åstadkomma är ju inte särskilt användbart, eller?

Sen har jag upptäckt att overload-lampan inte funkar, men det borde vara ganska lätt att byta lysdiod, eller? Det är ju bara kosmetiskt, men det är kul att dista synten genom att köra ena utgången till external in och dista på, det vore ju extra kul om det blinkade å hade sig också!

  • Medlem
  • 2008-02-13 22:07

Den är helt oanvändbar, ge den till mig!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-13 22:24

Lågfrekvensoscillation, LFO man! Men varför dista en sådan underbar synt? Ge den till mig!

"99gedentillmig" eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 22:45
Citat:

Lågfrekvensoscillation, LFO man!

Ja, det är klart att det är lågfrekvensoscillation, men vad är det bra till om det varken kan styra pitch eller filter eller något annat, det är bara oscillator 3 som kan det. Det enda LFO läget på oscillator 1 och 2 kan göra är att ge ifrån sig ett evigt knäppande. Om det inte är något jag missat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 22:51

Nu hittade jag någon slags manual på nätet där man kan läsa:

Citat:

The LO position produces sub-audio clicks which may be used for rhythmic
effect.

Jaha, det var inte mer än så, knäpp, knäpp, knäpp, knäpp, haha! Underbart!

Manualen:http://oldschoolsound2.free.fr/manuels/minimoog%20owners%20manual.pdf

Instant "Radioactivity"!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-14 00:57

Du kan ju runda den sen från utgången och sen tillbaka in igen vill jag minnas -- kolla google
- jag har bara kört den synten som filter på gitarrer på scen 3 gånger eller nåt (alla OSC avstängda) och har en finklon i rack från Oakley idag (Filtrex1)

\\ Mr Moog, Rob, we still love you!

Det är kul att köra knäppljuden in i fjäderreverb eller/och delayer och göra oväsen.
Det är också roligt att ställa VCOerna i LO-läge och modulera från en modular och sen högpassfiltrera, ger space-iga ljud.
Om man kör knäppljuden in i filtret när det nästan självoscillerar kan man "ringa" det och på så vis få till olika trumljud men inte så mycket baskagge eftersom filtret inte går så djupt med mycket resonans på. Fler VCO'er samtidigt ger mer rytm i knäppandet/trummandet.
Man kan låta en blandning av brus och VCO3 på t.ex. fyrkant styra frekvensen på VCO1 och 2 i LO-läge och på så vis få "noise bursts", vill man ha tystare mellan kan man även styra filtret med VOC3/noise-blandningen. Har man sen en modular att patcha in allt i med t.ex. ett instrument-interface kan man derivera triggar av pulserna, de triggarna kan styra vad som helst, en sequencer t.ex. eller kanske bara ditt favoritbasljud.

Givet att dessa ljud och användningssätt inte tilltalar alla.

Overdrivelampan är inte en lysdiod utan en glödlampa. Man kan nog få tag i såna från www.synthesizers.com eftersom de även sitter i deras Q960-sequencer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-14 12:27

Är det inte trevligt att använda osc2 i lo-läge när den FM-modulerar osc1 och då kan osc3 agera LFO mot osc2...? Borde ju kunna bli roliga pseudo-rytmer...

EDIT: ...eller hur var det med minin...den kanske bara har FM osc3>osc1..?

Bara FM från VCO3->1&2 (men inte sig själv, 3, har jag för mig, om det inte var så när man slog på keytrack).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-14 12:56
Ursprungligen av Jony:

Sen har jag upptäckt att overload-lampan inte funkar, men det borde vara ganska lätt att byta lysdiod, eller? Det är ju bara kosmetiskt, men det är kul att dista synten genom att köra ena utgången till external in och dista på, det vore ju extra kul om det blinkade å hade sig också!

Jag har en hel del lampor i lager. Hör av dig om du behöver en ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 13:00

Jag skulle gärna ha en lampa, men jag kan väldigt lite om elektronik så jag vågar nog inte skruva upp synten och försöka göra det själv..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-14 13:04

Du behöver inte skruva upp synten för att byta lampan ... Lampan bytes genom att man helt enkelt dra den ur sockeln där den sitter Skicka ett mail till mig med din adress så skickar jag en lampa ... gratis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 13:20
Citat:

Du behöver inte skruva upp synten för att byta lampan ... Lampan bytes genom att man helt enkelt dra den ur sockeln där den sitter Skicka ett mail till mig med din adress så skickar jag en lampa ... gratis!

Är det sant!? Det var otroligt bussigt av dig, hoppas jag kan hjälpa dig med något annat någon gång! Jag har mailat dig min adress!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-15 01:33

Usch! Nej! Glöm bort, fort!
Det är jätte jobbigt att byta lampan, du måste skruva sönder hela synten!
Ge den till mig! :-)............. ............................................................................host!

Jag tror inte att du kan få lampan och lysa UTAN att göra några ingångskopplingar, antingen med synthen själv från output till ext in. eller med extern utrustning. I varje fall har inte jag lyckats.

Mvh Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 21:02
Citat:

Jag tror inte att du kan få lampan och lysa UTAN att göra några ingångskopplingar, antingen med synthen själv från output till ext in. eller med extern utrustning. I varje fall har inte jag lyckats.

Nej, det är klart, det är ju när jag kör, precis som du säger, synthen själv från output till ext in eller med extern utrustning, som jag vill att den ska lysa.

1
Bevaka tråden