Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lyssna på min minimoog!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 11:39

Jag köpte ju en gammal go minimoog häromdagen, och det är svårt att slita sig från moogen, haha! Jag sitter och spelar hela dagarna, de e så kul!

Jag spelade in några ljud så ni får höra lite vad vi kan göra tillsammans, jag och moogen!

1. Thermin-aktigt ljud med lite fjäderreverb i logic. Sågtand, en oscillator.

2. Plingljud, lite klangspelsaktigt, även det med fjäderreverb.

3. Distat kvint-ljud som jag har distat ordentligt i moogen genom att ta ut ljudet från "low output" och in på "external in". Jag har även modulerat filtret med en hög frekvens stämd i en kvint från grundljudet, minns inte vilken oktav. Inga effekter.

4. Padljud. Jag har stämt de 3 oscillatorerna i ett dur ackord och grejar lite med dist och oktaven på grundtonen medan jag spelar. Fjäderreverb.

5. Kraftwerk-bas, lite delay för det hör ju till! Lite otight, svårt att spela allt med högern medans man rattar cutoff med vänstern.

Minimoog.mp3

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-02-14 11:43

Kul att lyssna på... framförallt det sista

Ursprungligen av odlarn:

Kul att lyssna på... framförallt det sista

Ja det sista var ju riktigt bra! Kul! Bra andra ljud förövrigt!

Mvh

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-14 11:46

Imponerad av framförallt andra ljudet, väldigt icke-moog.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 12:22
Citat:

Imponerad av framförallt andra ljudet, väldigt icke-moog.

Nej, det är ju inte brighta klockiga ljud den är känd för, men jag tycker den fixar det bra, ett mycket användbart ljud!

Låter gött! Blev också impad av det andra ljudet. Väldigt vackert och lite Radiohead-aktigt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-14 13:36

Snygga ljud helt klart! Åååhh...vill också ha en minimoooouuuuuughhh.... Den skulle stå så fint intill jomoxen och monomachine.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 14:00

Ja, Kraftwerksbasen var ju riktigt lik!

Mumma!
Gillar särskilt första ljudet skarpt... Sci-fi!!

minimugg FTW!!! Här har ni min gamla.

http://www.imagedump.com/index.cgi?pick=get&tp=526149

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-14 14:45

Fan, en minimoog låter bra, pingljudet var intressant också, gött att du inte bara gjort de vanliga analogsynthklyschorna man lätt gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 15:22
Citat:

Fan, en minimoog låter bra, pingljudet var intressant också, gött att du inte bara gjort de vanliga analogsynthklyschorna man lätt gör.

Ja, jag försökte göra lite användbara ljud och tycker jag lyckades ganska bra!

Jag kan bli lite irriterad ibland när man kollar på youtube-klipp med folk som demar syntar, de visar oftast hur man kan skicka signalen på tusen olika knäppa sätt som resulterar i totalt oanvändbara ljud (i de flesta sammanhang i alla fall). Det verkar liksom finnas ett större intresse för vad man kan göra för konstigheter med synten istället för hur underbart den kan låta om man rattar fram användbara ljud. Eller är jag ute och cyklar? På hal is kanske?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-14 15:34

Nä, håller med dig Jony - särskilt amerikanerna är bra på att snacka mycket och spela lite i sina klipp. Och överlag har 90% av alla synthrelaterade youtube-klipp tyvärr helt förkastligt ljud, inspelat med kamerans microfon...:/

Ja jävlar vad bra de låter... Synd för mig att jag inte gick in på Twang förra veckan som jag tänkt... Håller med helt om demosnubbars oljudsfetisch. Bra bruksljud är ju sällan så komplicerade, men de flesta demos är mycket oljud, modulation och meck. Vilket iofs också kan vara kul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 16:51

Wohoo vilka ljud!! Jag har försökt göra Kraftwerk-basljudet på min och inte riktigt lyckas... kan du inte skriva ned hur du gjorde det??

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 17:05
Citat:

Jag har försökt göra Kraftwerk-basljudet på min och inte riktigt lyckas... kan du inte skriva ned hur du gjorde det??

Nu har jag ju skruvat bort det, men jag kan säkert göra om det och skriva ner det, men nu kommer tjejen snart hem å de e ju alla hjärtans dag å så, så nu får man ju inte gosa med syntarna ikväll, ni vet hur det är!

Äsch, det gick ju ganska snabbt..

OSCILLATOR:
OSC1 - sågtand 8' - volym 10
OSC2 - sågtand 16' - volym 8
OSC3 - fyrkant 32' - volym 10

FILTER:
Cutoff - 0 (mitten) och lek lite fram och tillbaka medan du spelar
Emphasis - 7,5
Contour - 6
Attack - 0
Deacy - 10ms
Sustain - 0

LOUDNESS:
Attack - 0
Deacy - 200ms
Sustain - 0

Och så ett litet delay på ca 300ms mix 90/10 så är du i kling-klang studion!

Lycka till!

Senast redigerat 2008-02-14 17:27
1
Bevaka tråden