Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Paritionera hårddisken

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-14 23:29

Hey!

Jag är ingen inbiten Mac'are ännu men jag skulle vilja dela upp min hårddisk i två paritioner för att ha operativsystemet på den ena och en massa andra filer på den andra..

Kan man paritionera med Boot Camp och få Macs filsystem ZFS (kör OS X 10,5 Leo) eller HfS ?

Jag vet inte om det ens är populärt att paritionera för det syftet jag har när det gäller Mac egentligen men jag vill spara på den operativa disken och ha filer på en "fri" parition som är ganska vanligt med Windows och Linux..

• Medlem
  • 2008-02-15 00:29

Jag ser ingen anledning att göra det. I Windows gör folk det pga att man vill kunna blåsa ren systempartitionen, eller för att slippa fragmentering. Jag har haft samma systempartition sedan 2001 utan några problem. Den har t om uppgraderats från OS 9. Fragmentering är inget stort problem (defragmentering sköts automatiskt), och systemet blir inte segare och segare. Det är bättre att ha backup på hemmappen, och låta sina filer ligga där.

Mac kör HFS+.

• Medlem
  • Lund
  • 2008-02-15 15:57

Ja det är ju precis det jag tänkte på också när jag ville dela upp i två paritioner (det du beskriver om Windows). Men samtidigt har jag en egen "hemmamapp". Men å andra sidan låter behovet inte så stort om det är så "soft" som du beskriver!

Tack!

1
Bevaka tråden