Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta Mac OS efter YDL 3.0 ??

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har just installerat YellowDog Linux på Macen. Den installerade yaboot vilket jag också haft tidigare för att kunna välja mellan OSX, OS9 och Linux. Nu kan jag bara välja YDL eller CD när jag startar.

Hur får jag igång Mac OSX igen ???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 01:16

Hmmm, det var nånting med att man måste nollställa PRAM väl? Eller starta från en extern enhet, till exempel CD?

Jag startade från OSX CDn för att försäkra mig om att OSX och OS9 låg kvar på disken, och det gör de.

Det går bara inte att starta upp med dem. Jag hade alltså yaboot redan installerat eftersom jag hade försökt mig på YDL 2.3 tidigare. Då var det inga problem att välja OS vid startup.

I'm stuck in Linux !
(Det är visserligen ett ok OS, men jag börjar sakna mitt OSX)

I'm Back !

Det var så enkelt att man kunde hålla ner Alt under uppstarten.

Nu dök det upp tre diskar, en pingvin, ett X samt en OS9-gubbe. Men i startskiva i systeminställningarna dyker det minnsan inte upp någon pingvin.

--------------
There's no end to the possibilities !

Jag kör i och för sig inte Linux på mina Macar längre, men du bör ha en konfigureringsfil /etc/yaboot.conf.

I den skall du lägga till de partitioner du vill kunna starta från utöver linuxpartitionen.

Om du har Mac OS 9 på partitionen /dev/hda5 så skall du lägga till en rad av typen:

macos=/dev/hda5

och på motsvarande sätt med Mac OS X

macosx=/dev/hda6

Observera att detta bara var exempel och du har säkert andra namn på dina partitioner med filsystemen på.

//Mikael

Glöm ovanstående då ;-).

Att du inte ser någon pingvin på Macsidan beror på att Mac OS (X) inte kan läsa filsystemet ext2.

//Mikael

För våghalsiga, hantera ext2 på Mac OS X:

http://sourceforge.net/projects/ext2fsx/

//Mikael

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mikael Svensson
Jag kör i och för sig inte Linux på mina Macar längre, men du bör ha en konfigureringsfil /etc/yaboot.conf.

I den skall du lägga till de partitioner du vill kunna starta från utöver linuxpartitionen.

Om du har Mac OS 9 på partitionen /dev/hda5 så skall du lägga till en rad av typen:

macos=/dev/hda5

och på motsvarande sätt med Mac OS X

macosx=/dev/hda6

Observera att detta bara var exempel och du har säkert andra namn på dina partitioner med filsystemen på.

//Mikael

Tackar för den instruktionen. Nu vet jag hur jag ställer in yaboot. Jag är nästan säker på att jag har hda9 och hda10, men hur kollar jag det.

Det finns ett verktyg som heter parted som visar (och kan manipulera) partitioner.

Jag tror, om jag minns rätt, att du skriver ut dem genom att logga in som root, skriva
/sbin/parted /dev/hda print
för att få ut partitioneringen, och jämföra storlekarna på olika hfspartitoner för att lista ut vilken som är vilken.

Men sök istället på "yaboot.conf" och "dual boot" för att garanterat få det rätt.

//Mikael

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-24 12:14

Jag har inte kört YDL 3.0 ännu. Ligger kvar på YDL 2.3. Vad tycker ni som har installerat den senare versionen? Hur fungerar accelereringen i X som man pratar om? Det ska ju tydligen gå ruggigt mycket snabbare nu i YDL 3.0 enligt vissa. Stämmer det?

1
Bevaka tråden