Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filmer endast på Apple TVn:s HD?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-15 20:05

Jag funderar på att konvertera alla mina DVD och lägga dom på Apple TVn:s egna hårddisk. Man för ju över filmerna genom att synka med en dator, men är det möjligt att bara ha filmerna på Apple TVn:s hårddisk efter synkningen? Vill alltså inte ha filmerna dubbelt lagrade.

Eller, är det bättre att lägga filmerna på en extern HD och streama därifrån, t.ex. en NAS?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-15 20:15

Pumpa över filmerna - slå sedan av synkningen. - stek filmerna i iTunes/Macen.

Men...nästa gång du vill pumpa över filmer så...tja, det blir kruxigt.

Vill man ha löpande kontroll över sin ATV och vad den ska ha/göra så är iTunes nyckeln. Själv har jag en gammal TiBook som iTunesmaskin. Själva iTunes-biblioteket har jag på en LaCie NAS (EDmini). Jag har alltså 500GB tillgängligt om jag vill....förutom att jag också backar upp grejer till NAS'en.

Att ha filmer på ATV'ns HDD går bort för mig. Även om man har en ATV på 160GB så är den snart full och då står man där igen (alla Pippi, Bamse, Fem myror..., Alfons, etc fyller snabbt en ATV-disk). Jag köpte ATV'n med 40GB och disken är för mig en disk med ATV'ns OS och en scratch/buffert-disk när man hyr filmer.

En Nas går bra, men om dom billiga (min LaCie t.ex.) fixar att lira HD vete fan...tveksam. Om det visar sig att det inte går den dagen jag börjar lägga på mig HD-filmer så kopplar jag en FW-disk på ett par-tre terrabyte till min gamla TiBook (som alltså bara har en enda uppgift; att köra iTunes - den är kopplad till stereon också och lirar all musik - att lira musik via ATV'n går bort för mig...att sätta på en fet LCD-teve varje gång man ska lyssna på musik är segt, dekadent och planetuppvärmande).

Hallelujah.

Senast redigerat 2008-02-15 20:29
Ursprungligen av mjg:

Pumpa över filmerna - slå sedan av synkningen. - stek filmerna i iTunes/Macen.

Men...nästa gång du vill pumpa över filmer så...tja, det blir kruxigt.

Vill man ha löpande kontroll över sin ATV och vad den ska ha/göra så är iTunes nyckeln. Själv har jag en gammal TiBook som iTunesmaskin. Själva iTunes-biblioteket har jag på en LaCie NAS (EDmini). Jag har alltså 500GB tillgängligt om jag vill....förutom att jag också backar upp grejer till NAS'en.

Att ha filmer på ATV'ns HDD går bort för mig. Även om man har en ATV på 160GB så är den snart full och då står man där igen (alla Pippi, Bamse, Fem myror..., Alfons, etc fyller snabbt en ATV-disk). Jag köpte ATV'n med 40GB och disken är för mig en disk med ATV'ns OS och en scratch/buffert-disk när man hyr filmer.

En Nas går bra, men om dom billiga (min LaCie t.ex.) fixar att lira HD vete fan...tveksam. Om det visar sig att det inte går den dagen jag börjar lägga på mig HD-filmer så kopplar jag en FW-disk på ett par-tre terrabyte till min gamla TiBook (som alltså bara har en enda uppgift; att köra iTunes - den är kopplad till stereon också och lirar all musik - att lira musik via ATV'n går bort för mig...att sätta på en fet LCD-teve varje gång man ska lyssna på musik är segt, dekadent och planetuppvärmande).

Hallelujah.

Nu är det ju inte nödvändigt att sätta på en fet LCD-tv bara för att man vill spela musik då apple-tv stöder air-tunes. Detta måste jag säga är den mest glädjande grejen med apple tv 2. Det är bra mycket bättre ljudkvalité i dem analoga utgångarna på apple tv än i det lilla hörlursuttaget på macarna om man inte kör optiskt vill säga. Då spelar det ju mindre roll.

Men man måste väl sätta på sin TV då för att bläddra mellan olika album, om man vill lyssna på något speciellt?

Annars får man ju chansa hejvilt!

Ursprungligen av jonas.larsson:

Men man måste väl sätta på sin TV då för att bläddra mellan olika album, om man vill lyssna på något speciellt?

Annars får man ju chansa hejvilt!

Inte med AirTunes. Då är det "baklänges" och du skickar musiken från en iTunes-klient. Precis med Airport Express.
Det snygga med ATV:n är att musikens bildmaterial visas på en påslagen TV precis som om man stod där med fjärren och valde.

1
Bevaka tråden