Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lyssna på min underbara sampling!

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-16 14:10

Jag lyckades bygga upp en sampling av en liten ljudsnutt som jag spelade in i en studio för länge sedan. Det var en stråkmaskin, Logan String Melody II som vi använde ganska mycket, så jag spelade in när jag klinkade lite på stråkmaskinen bara för att ha något att jämföra med när jag skulle försöka återskapa ljudet i nordleaden till live-spelningar. Det blev så klart inte särskilt likt på nordlead, men men...

Nu hittade jag den där gamla ljudfilen i alla fall. Det var inte mycket att jobba med, väldigt korta toner som grötade in i varandra, men jag hittade ett C i varje oktav till slut (5 oktaver) och fick ihop ett ljud som jag tycker blev fullkomligt lysande! Samplingen är gjord i Logics sampler EXS24.

Det låter skräpigt som fan men ändå lyxigt och rymdigt, och att det är så få samplingar gör inte så mycket, det blir nästan bara charmigt, lite sådär mellotron-konstigt. Man kan ju ställa in attack och release så det blir mer eller mindre smetigt. Hela samplingen väger bara 100 kb, haha, så ni fattar att det är korta toner jag har fått jobba med!

Först spelade jag in den helt ren, sen med phaser och delay a'la Jean Michel Jarre på Oxygene. Detta ljudet kommer nog användas flitigt på nästa platta!

LoganStringMelodyII.mp3

Underbart. Väldigt luftigt och snyggt. 100 kb... shit...

1
Bevaka tråden