Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Absolut Rookie ber om Cross Platform Intro

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vördade forum-vänner,

trots relativ Mac Vet status (konverterade till Job´s evangelium ´89) så är jag som en blyg konfirmand, när jag nu ber er berätta hur jag ska kunna få min G3 (OS 8.5) och min nya (1:a, nå´nsin...) PC (XP Home) att hitta varann, i mitt lilla ethernet-nätverk, där åxå en iMac huserar. G3:an och iMac:en snackar medelst en Farallon-hub. Jag vill bara föra över några Gigabyte filer till PC:n, inte dela program el. liknande. Tror mig ha snappat att befintligt TCP/IP lirar, utan någon tredjeparts mjukvara (typ PCMacLAN). Är jag helt snett ute, eller..? :)Hoppas på snart svar. Thnx in advance!

PCMacLan är ett alldeles utmärkt program för det. Körde det själv innan Mac OS X. I och med Mac OS X blev dock PCMacLan helt överflödigt. Men kör du med PCMacLan, det komemr fylla ditt ändåmål utmärkt

Tack, men om jag bara vill föra över filer från G3:an till PC:n, (ej dela program el.likn.) måste jag fortfarande skaffa PCMacLAN..?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Henry4dAce:
Tack, men om jag bara vill föra över filer från G3:an till PC:n, (ej dela program el.likn.) måste jag fortfarande skaffa PCMacLAN..?

Jepp, så illa är det tyvärr. Jag har iaf inte lyckas på något annat sätt. PCMacLan måste finnas på båda maskinerna har jag för mig(var ett tag sen jag hade en PC i huset). Annars är väl Dave kanske ett tänkbart alternativ? Jag vet inget om pris på de två dock.

Mjae... man kan fuska lite... i inställningar finns det en mappsom heter internet sharing eller webb delning, om du väljer den katalog där filerna ligger och sedan komfar nätverks inställningarna manuellt på alla maskiner så kan du via en webbläsare dra över filerna till päsä´n...

• Medlem
  • 2003-02-27 18:44

Go -> Connect to server, så borde pc:n poppa upp?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tit:
Go -> Connect to server, så borde pc:n poppa upp?

Vi snackar Mac OS 8.5 här

Tack DaSnow, ska se om jag fixar det.

Tit, ber om lite mer kött på bena´ där, ja´ e´ Rookie på den häringa biten...

Hey Marc, de´ finns en skönhet i att köra 8.5 (jag har en bil från ´81 också...)

• Medlem
  • 2003-02-27 19:28

Marcus...
Hups..finns det nåt annat än X? Borde kanske läsa inläggen bättre!

Henry...
Sorry, jag tänkte automagiskt på X, för 8.5 kan jag inte stå till tjänst. Det var så länge sen

[ 27. februari 2003, 19:30: Meddelandet ändrat av: Tit ]

Du kan väl installera en ftp server på pc´n eller macen och sedan fildela via ftp?

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-02-28 08:23

Att få Mac 8.5 och Win XP att prata fildelning utan att blanda in tredjepartsprogram går inte. DAVE eller PCMaclan är nödvändigt.
Men, som nämnts förut, använd FTP.
Ladda hem eh Freeware FTP-server till XP, leta på http://www.webattack.com/. Installera och dela ut en mapp.
Ladda hem valfritt FTP-program till Macen, Fetch och Transmit är väl dom bästa. Leta på www.versiontracker.com/.

Kör hårt!

Tack Creops & Michael,

jag använder Transmit, sedan länge. Kruxet är att det tar *evig* tid att FTP:a ett gäng GB (har ändå bredband). Tog det bara resonabelt med tid, så... Men visst, ska man bara ha över ett par filer så går det.

Verkar som att jag måste börja spara (hårt beskattade) 50-öringar, i mina 70-tals-spar-rör igen, till Dave eller PCMacLan... Surt...

Har någon annars en åsikt om vilken som är bäst / smidigast / vackrast, av Dave eller PCMacLAN..?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-02-28 09:28

Det finns ju faktiskt inbyggd webbdelning på både pc och os8.5 (har jag för mig). Då kan du ladda filer genom webbläsaren.

Läs i hjälpen till respektive plattform hur man knäpper igång och var filerna ska ligga.

Henry4dAce ; läs mitt och Kalle W´s inlägg ingen, du behöver inte köpa nått...

<edit> stavfel

[ 28. februari 2003, 10:18: Meddelandet ändrat av: DaSnow ]

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-02-28 10:59

Alltså, du hade en Mac med 8.5 och en PC med XP?
Du sitter hemma med båda? Vad menar du med bredband?
Du kan inte använda fildelning över Internet, eller bör inte..

Det går inte snabbare att överföra filer med vanlig fildelning typ AFP eller SMB än det gör med FTP.

Skaffa PCMaclan till PCn, bättre att mickla med den nyare burken än att belasta den lilla med en massa extragrejer.

Eeh...Off Topic, men:

Creops, med det lekmannamässiga uttrycket "bredband" avser jag Chello Plus (...eller va´ dom nu senast döpte om sin "snabbare" /...stor nypa salt.../ variant till...). Emotser, som den Rookie jag är, en lektion i vad som är *bredband* och vad den uppkoppling jag har ska benämnas. Tack på förhand.

Men, åter till denna diskussions egentliga fokus:

DaSnow, tacksam för fortsatt engagemang. Har lus-läst ditt förra inlägg, igen. Går alltså en fildelnings-överföring avsevärt snabbare än att FTP:a..? Tacksam för din kommentar.

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-02-28 15:39

Var kanske lite förvirrande i min frågeställning, ledsen för det. Men vad jag menade att fråga var, om du har båda dina datorer hemma. Och om du hade båda hemma så behöver du ju inte vara ute på nätet och därigenom spelar det ju ingen roll vilken uppkoppling mot Internet du har.

Chello kan nog kallas bredband...

WebSharing som DaSnow och Kalle W pratar om fungerar också. Det är ju inbyggt i båda systemen. Och det enda man behöver är ju en Webläsare.
Det jag har emot det är att det inte är så kul att överföra stora filer med. Bättre med FTP då eller fildelning.

FTP är också gratis om man väljer gratisprogram.

1
Bevaka tråden