Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-minne, Mac vs. Win

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-05-24 13:50

Någon som kan dela med sig av hur det är att flytta filer mellan Mac och Windows (2000, XP) med hjälp av de små USB-minnen man köper för några hundringar?

Kompabilitet, hastighet, ev. problem etc...

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-24 14:25

Jag har ett USB-minne som heter Pen Drive 2.0. Det är komtabibelt med USB 1.1 och 2.0 och är på 128Mb.

Jag har formaterat den med FAT-filsystem på en PC. Inga problem med att flytta filer för mig. Jag kör OSX 10.2.6 på min dator hemma och Windows XP på jobbet.

Man kan lägga till att USB 2.0 pennan jag har fungerar inte om man kopplar in den på tangentbordet på sin Mac. Den behöver mer ström. Det har och göra med att den är USB 2.0. En polare har en likadan penna, men som endast är USB 1.1. Och den fungerar att koppla in på tangentbordet.

• Oregistrerad
  • 2003-05-24 14:41

Jag har också bra erfarenhet av USB-minnen. Har prövat två olika USB 1.1 minnen och flyttat filer mellan mac (10.1.x) och pc (win2000, win xp).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 14:44

En fråga: kan Mac OS X läsa NTFS-formaterade skivor? Jag har inte testat.

• Medlem
  • 2003-05-24 15:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65

Nej.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 20:12

Läste någonstans att om man ville kunna föra filer mellan mac OS och win, blev det litet segt, då macen kan läsa win's filformat, men det går tydligen väldigt långsamt.

Stämmer detta?

Vänligen, Ylan

99mac har testat ett fickminne från Jtek, och visst spelar det stor roll hur minnet är formaterat.

Läs testet här

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 20:26

Tackar, det var där jag läste det, ja!

:D, Ylan

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-25 01:02

Funkar perfekt.

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-05-25 01:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ylan
Läste någonstans att om man ville kunna föra filer mellan mac OS och win, blev det litet segt, då macen kan läsa win's filformat, men det går tydligen väldigt långsamt.

Stämmer detta?

Vänligen, Ylan

Ja det stämmer. Den läser FAT32 långsammare, varför vet jag inte...

Är det någon som vet om dessa fickminnen funkar bättre/snabbare nu under OSX 10.3?

Någon som använder andra modeller som passar bra till Mac och PC? 64/128 Mb räcker.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-16 19:26

Har ett “Apacer Handy Steno 2.0” USB2 memory stick på 256 MB. Är FAT-formatterat och funkar lika snabbt och bra på pc/Mac. Har kommit upp ca 5 MB/s i överföringshast på båda plattformarna. Kör Win 2000 på jobbet och Mac OS X 10.3.1 hemma.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-16 20:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo

Mac OS X 10.3 kan. Men bara läsa inte skriva.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-16 23:59

Jag har ett viking 128mb som fungerar bra. Kör mellan panther, os9 och windows xp, fungerar mycket smidigt.

Tycker bara det finns en sak som stör lite och det är att när man byter mellan dessa olika plattformarna så skapas det automatisk filer på minnet, dessa tar inte nån plats utan är mer lite irriterade för ögat och sin organisation. Det kan vara .DAT filer eller en dublett av en fil, tex 'bild1.jpg' och plötsligt har man också en '_bild1.jpg' Nån typ av säkerhetskopia eller liknande.. kanske nån som har lösning på problemet?

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-12-17 02:19

Det är nog tyvärr så det är, alla filsystem lägger in osynliga filer som syns i dom andra.
Du lär nog få lära dej att leva med det. :-/

Mitt fickminne som är helt nytt från macoteket, funkar inte på mskolans XP-datorer

Vad kan det bero på? Det står ju att det ska funka på alla möjliga operativsystem inklusive XP.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-17 12:02
Ursprungligen av Laseranders:

Mitt fickminne som är helt nytt från macoteket, funkar inte på mskolans XP-datorer

Vad kan det bero på? Det står ju att det ska funka på alla möjliga operativsystem inklusive XP.

Ring och klaga på Macoteket!

Det dumma är att det har funkat på en gång på en av XP-datorerna, men nu har det slutat med det.

Nu funkar det inte hemma heller!!!

1
Bevaka tråden