- Jont Olof
- Medlem ●
Kommer sannolik att bo en del i de djupaste skogarna i dalarna till hösten. Jag skulle förgås om jag inte hade tillgång till någon form av bredband. Felia ADHD verkar vara det enda alternativ som överhuvudtaget skulle kunna funka eftersom BBB och Bonet aldrig skulle sätta sin fot i närheten av detta glesbefolkade landskap. Dessvärre kräver ju även Felias "Bredbandstjänst" att man bor nära en mordern telefonväxel, vilket jag inte kan ta gift på att denna vackra gård gör...
Finns det några andra alternativ? Kan man få bredband via parabol och hur mycket kostar det samt vilken kapacitet kan man få?
Någon som vet?
/Jont Olof
http://www.xpress.se/bredband.html
ADSL på platser där ingen annan vill etablera sig. Fast de kräver att tämligen många i området ansluter sig.
//Mikael
Jag har Radiolänk
290/månad Garanti på antenn och dosan.
Slår blixten ner så får jag nytt så länge jag har abonnemang.
Vet inte om Teleservice eller liknande finns där uppe hos dig.
Just nu Nerladdningshastighet:
62,33 kB/s (kilobytes per sekund)
Pendlar oftast mellan 55 och 70
0,1 s
Hårddisk
0,75 s
Bredband, snabbt
1,5 s
Din uppkoppling
1,87 s
Bredband, normal
5 s
Bredband, segt
8 s
ISDN (64 kbit/s)
18 s
Skulle de inte fixa bredband via elnätet eller nåt? Hur gick det med det?
Skrevs ursprungligen av Pirre
Jag har Radiolänk...
Det där låter ju intressant. Du har alltså samma hastighet som en vanlig ADSL-anslutning. Hur bra är täckningen då (deras hemsida var överbelastad eller nåt)? Kan man få tjänsten var som helst och är det någon installationskostnad?
Olof
Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Det där låter ju intressant. Du har alltså samma hastighet som en vanlig ADSL-anslutning. Hur bra är täckningen då (deras hemsida var överbelastad eller nåt)? Kan man få tjänsten var som helst och är det någon installationskostnad?
Olof
Det jag fick med mig var en antenn
( rund plåtburk ) 14m sladd och ett "modem" satte upp antennen där TV antennen sitter. Riktade burken mot sändaren.
Köpte en kabel som passar från modemet till datorns ethernetport.
Lätt
Har hört att airport kör på samma frekvens.
Skrevs ursprungligen av Leijonkungen
Det tråkiga med satellituppkoppling är som bekant att man bara kan skicka data i modemhastighet.
.och att det bara fungerar över USB och diverse Windows-varianter. Annars är det säkert bra...
http://www.macab.com/swedish/index.htm
Satellit
Signalerna från en satellit täcker ett stort område, och det finns redan kommersiella tjänster för nätaccess
via satellit. Än så länge går returkanalen dock via vanlig telefon, men system som klarar att också sända
tillbaka till satelliten är under utveckling. Problemet med användning av geostationära satelliter är att
fördröjningen blir förhållandevis lång på grund av avståndet, men fortfarande under en sekund. För dem
som är intresserade av interaktiva spel kan detta dock ställa till problem. Är man mer intresserad av att
lyssna på ljud eller se video, så fungerar det bra. Det gör ju inte så mycket om man ser hela långfilmen
en sekund senare...
Skrevs ursprungligen av Pirre
www.sydkraft.se
Coolt!
Skrevs ursprungligen av Mikael Svensson
ADSL på platser där ingen annan vill etablera sig. Fast de kräver att tämligen många i området ansluter sig.
//Mikael
Skulle rekommendera dom här också. Jag bor 3 mil utanför Stockholm och vi har väntat jätte länge på bredband, men nu är det väldigt nära tack vara Xpress. Om du vill ha det till hösten bör du dock börja skaffa anmälnngar nu..
Skrevs ursprungligen av Mikael Svensson
//Mikael
Tycker du 40 st hushåll är många jämfört med Felias 300-500? 40 hushåll för Zon 3, anslutna till samma telestn inom en 5.5 km radie borde vara möjligt för de flesta. Vi har själva Xpress där ingen annan ADSL operatör ville etablera sig och jag är på det hela taget mkt nöjd.
Vi håller på att dra ut fiber till sommarstugan faktiskt. De boende och sommarboende i området gick samman och sökte pengar för att dra fiber till stugorna. Det kostar en del, men det är det värt. Blir nog till att jobba en del därifrån i sommar.
Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Tycker du 40 st hushåll är många jämfört med Felias 300-500?
Jag tycker att 40 hushåll är tämligen många hushåll, även om det är få jämfört med vad Telia kräver för att etablera sig.
Problemet är ju att Xpress inte har någon mer omfattande marknadsföring av tjänsterna, så någon eldsjäl måste ligga på och marknadsföra/motivera. Under dessa betingelser är 40 hushåll väldigt många.
//Mikael
Radio-LAN är ju begränsat av att man måste vara i närheten av en basstation. Systemet fungerar ju som ett airportnätverk. Jag har ett liknande system. Min antenn sitter innanför vindsfönstret och jag har en sladd på 15 meter som går rätt in i airportkortet. "Basstationen" sitter ca 500 m hemifrån på ett vattentorn. Grejen är ju att bastationen måste ha en fast lina till sig, annars sitter man där med ett LAN utan stärre glädje med det.
Jag ligger som regel mellan 1,3-1,8 MB/s både in och ut.
edit: www.alfavision.se
Skrevs ursprungligen av Baron
Radio-LAN är ju begränsat av att man måste vara i närheten av en basstation. Systemet fungerar ju som ett airportnätverk. Jag har ett liknande system. Min antenn sitter innanför vindsfönstret och jag har en sladd på 15 meter som går rätt in i airportkortet. "Basstationen" sitter ca 500 m hemifrån på ett vattentorn. Grejen är ju att bastationen måste ha en fast lina till sig, annars sitter man där med ett LAN utan stärre glädje med det.
Jag ligger som regel mellan 1,3-1,8 MB/s både in och ut.
edit: www.alfavision.se
1,3-1,8 MB/s Låter Görbra
Men det kostar väl ??
Det är en ganska bra lösning som egentligen inte kräver några tekniska installationer utöver en sändare/mottagare. Men det krävs som sagt att basstationen är fast uppkopplad. I övrigt är det som ett helt vanligt WiFi-nät. För den om bor ensamt ute i skogen är det inget alternativ eftersom räckvidden inte är så imponerande, plus att man måste ha fri sikt (som Ciryom mycket riktigt påpekade) plus att det måste vara en viss mariginal till den fria sikten, då signalen är formad som en zeppelinare.
KOntakta www.alfavision.se för mer info. De vet inte ett skit om mac, men de känner ju i alla fall till principen. Det är ett gäng vanliga gubbar hemma i byn som drog igång en ekonomisk förening för att få bredband när Telia inte var intresserat.
Skrevs ursprungligen av Baron
Det är en ganska bra lösning som egentligen inte kräver några tekniska installationer utöver en sändare/mottagare. Men det krävs som sagt att basstationen är fast uppkopplad. I övrigt är det som ett helt vanligt WiFi-nät. För den om bor ensamt ute i skogen är det inget alternativ eftersom räckvidden inte är så imponerande, plus att man måste ha fri sikt (som Ciryom mycket riktigt påpekade) plus att det måste vara en viss mariginal till den fria sikten, då signalen är formad som en zeppelinare.
KOntakta www.alfavision.se för mer info. De vet inte ett skit om mac, men de känner ju i alla fall till principen. Det är ett gäng vanliga gubbar hemma i byn som drog igång en ekonomisk förening för att få bredband när Telia inte var intresserat.
Ungefär som teleservice.
"Vi har många anställda som använder MAC Men det finns inte underlag för att sälja MAC produkter. "
När jag köpte Radiolan så tjatade de om att jag skulle ställa om i terminalen.
Vilket inte alls behövdes.
Tack Rolle min granne MACsverigeskolan.
På Österlen finns det en övervägande del av Datoranvändare som kör på MAC Konstsnärer , musiker , grafiker och fördettingar plus jag och andra Switchers.
[QUOTE]Skrevs ursprungligen av Baron
[B]D I övrigt är det som ett helt vanligt WiFi-nät. För den om bor ensamt ute i skogen är det inget alternativ eftersom räckvidden inte är så imponerande, plus att man måste ha fri sikt (som Ciryom mycket riktigt påpekade) plus att det måste vara en viss mariginal till den fria sikten, då signalen är formad som en zeppelinare.
Borde funka i Lappriket torr luft , fri sikt.