Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återställning från Time Machine med exkluderade mappar

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår tog jag och formaterade min systemdisk för att sedan göra en återställning från min Time Machine backup vilket fungerade utmärkt.

Problemet jag stött på är dock det att i Time Machine backupen har jag exkluderat mapparna ~/Movies och ~/Downloads då innehållet i dessa endast tar onödigt med plats på min backupdisk.

Dumt nog (och ganska självklart så här i efterhand) så fick jag ju inte tillbaka dessa mappar vid återställningen av systemet. Jag skulle ju kunna skapa upp dessa två mappar manuellt och lägga på rätt ikoner så det ser bra ut men hur får jag tillbaka att de faktiskt heter ~/Filmer och ~/Hämtade Filer i svenska versionen av OS X?

Min tanke med att exkludera dem ur backupen från början var att jag inte vill ha innehållet i dem säkerhetskopierat, men mapparna i sig vill jag fortfarande ha kvar vid en återställning, är detta möjligt?

En annan intressant sak är att om jag kopierar en annan användares ~/Movies mapp till min användare så kommer den heta ~/Movies (och inte ~/Filmer i GUI) och försöker jag ta bort denna mapp så säger OS X bara:

Ursprungligen av OS X:

"Movies" krävs av Mac OS X och får inte ändras eller raderas.

Hur kan systemet i så fall låta mig exkludera mapparna från säkerhetskopian från första början då jag får ett inkomplett system vid återställning?

• Medlem
  • 2008-02-17 15:31

Försvinner mapparna vid en återställning? Det tycker jag låter som en bugg. Rapportera till Apple.

Ursprungligen av stfm:

Försvinner mapparna vid en återställning? Det tycker jag låter som en bugg. Rapportera till Apple.

Mapparna försvinner därför att jag har exkluderat dem när TM körs. Men personligen tycker jag ändå att själva mapparna ~/Movies och ~/Downloads bör återställas även om de inte finns med i backupen, de tillhör ju systemet som OS X själv påpekar. Det blir nog kanske en buggrapport fast frågan är om man kan kalla det för bugg.

Men någon som vet hur man kan fixa tillbaka så att mapparna ~/Movies och ~/Downloads visas med sina korrekta svenska namn i Findern?

1
Bevaka tråden