Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gissa synten #28739 (och effekten #27621)

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 16:19

Det här klippet består av en synt och en effekt, kan någon gissa vad?

gissasynten.mp3

Gissar som vanligt på Roland JD800...effekten...tja någon form av chorus

(lyssnar i skit dåliga lurar på jobbet)

Mvh

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-18 16:26

Eftersom jag inte har ens hörlurar tillgodo gissar jag på en DX7 körd genom effekterna på en Wavestation A/D!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 17:22

Lordlondon var lite åt rätt håll, PF hade fel fel fel. Det behöver inte vara hårdvara förresten.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 17:44

synth1 VST och kjaerhus classic chorus?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 17:45

encore: oj, ditt sista inlägg hade jag inte ens sett...

edit: och nu dubbelpostade jag också hoho

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 17:53

Väldigt nära gissat, det är Synth1 och TAL's chorus-60 (kjaerhus's chorus har jag aldrig gillat btw, hans reverb och kompressor använder jag dock ofta). Tycker själv det låter mycket JX-8P över padsen, på det sättet de flyter ut i ljudbilden och med små variationer mellan oscillatorerna, och att Synth1 i en viss mån stegar ut (i motsats till rullar ut) amplitudmässigt som även JX8P:n gör.

Väldigt nöjd själv

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 17:57

Aha, jag satt nämligen och experimenterade med den kombinationen själv (kjaerhus då) för några dagar sedan och tyckte jag fick till ett väldigt roland-igt ljud... det är en väldigt fin gratissynth det där!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 18:32

SAFE1978: Indeed, det är min arbetshäst nummer ett sen några år tillbaka. Intressant att du experimenterat med liknande grejer, blir nyfiken på vad du gör för musik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-18 18:43

låter mjukt å fint, ett ljud att krypa upp i soffan med en stor kopp te till:D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-18 21:02

Nuuuu lyssnade jag... med laptopspeakers... Proaudio goddamnit! ... nåväl, jepp, det låter rålandofint det där ja. Bra skruvat. Får JX8Pn brukas någonting i den enkårska studion nuförtiden?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 21:29

PF: Inte nuförtiden, både den (och Wavestation, och DX7) står bortplockade. Nätdelen på den har börjat surra så mycket på den att jag inte vågar ha den igång, men använde den senast på en låt i somras.

Snyggt ljud. Men du, är det verkligen nätdelen på Wavestation som surrar? Är det inte kretsen som styr displayen? Det finns till och md något litet ingrepp man kan göra för att fixa det hela. Har för mig att man lödde det någon mojäng som fasvände något. Jag har haft tre Wavestation och alla har surrat. Det gjorde även min Yamaha SY-77.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 01:05

encore:

jadu... det är nog nån slags... beats? jag lyssnar och har nog lyssnat mest på "svart" musik, fast jag försöker att inte begränsa mig till nån speciell musikstil... men de låtar eller grejer som oftast blir klara är nog just... öh, beats. Fast ganska ofta blir det en lite cheesy 80-tals touch, både på gott och ont. O:-)

Det borde ligga en tråd här längre ner nånstans med en låt som blev ganska färdig som jag gjorde för nån vecka sedan.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 11:08

Parakeet: Det är JX-8P:ns nätdel som brummar märkbart. Det har den iofs alltid gjort men det har blivit värre med åren. Inte helt okomplicerat heller att ersätta den som jag förstått det. Men jag har inte kollat något vidare på det, i så fall tar jag tag i det innan jag ev. säljer den. Man vågar ju inte ha en massa prylar ståendes som man aldrig gör musik med, då blir 99maffian arg. *ironi*

SAFE1978: Jamen okej, i'll check it out. 80-talet har vi nog gemensamt då, så länge det inte är så cheezigt att det stavas Modern Talking.

Ursprungligen av encore:

Parakeet: Det är JX-8P:ns nätdel som brummar märkbart. .

Okej. Då kommer den inom en snar framtid att explodera och skada allt och alla inom en närhet av 56 meter. Moskwa TV´s låt "Generator 7/8" handlar egentligen om nätdelen på en Roland Jx8p.

http://www.youtube.com/watch?v=j4ZhkNS2IkU

Jag tänkte faktiskt gissa på JX8P!

1
Bevaka tråden