Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eventide-delay

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj!

Jag råkade få mig till skänks ett gammalt Eventide-delay idag, ett 1745M från nån gång på sjuttiotalet. Ett stort as i stålplåt på 3HE och en massa lysande röda lampor och siffror.
Måste ha varit rena minidatorn på sin tid. Flanger och pitchshift har den också.

Nå, haken är ju att det ofunkar. Enligt uppgift lyser det, men levererar inget ljud.
Gratis är ju gott, så jag tänkte ge det en chans till återupplivning.

Nån som har, eller vet av någon som skulle kunna tänkas ha tillgång till dokumentation på en sån här?

Tills vidare blir det väl det sedvanliga; göra ett "smoke-test", kolla hur matningsspänningarna mår osv. Falerande RAM-chip lär inte vara helt ovanliga på de här gamla bestarna heller.

/RtMI - bär in lika mycket bôs som jag bär ut... (Lasternas summa är konstant)

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 17:02

Du kan köpa manualerna direkt från Eventide på nätet. Du får både användar- och servicemanual för $25 till det delayet. Och Sepcifications.

http://eventidestore.com/17opserman.html

Tycker du det är surt att behöva betala för det? Jag kan ha viss förståelse för det, men jag har varit i kontakt med Eventides tekniska support ett antal gånger och den har minst sagt varit helt fantastisk. De tog bl a flera kort på hur trafon skulle vara inkopplad och skickade över dessa! Jag skulle mer än gärna betala dem för någon manual jag saknar för det är de väl värda.

Ursprungligen av amino:

Tycker du det är surt att behöva betala för det? Jag kan ha viss förståelse för det, men jag har varit i kontakt med Eventides tekniska support ett antal gånger och den har minst sagt varit helt fantastisk. De tog bl a flera kort på hur trafon skulle vara inkopplad och skickade över dessa! Jag skulle mer än gärna betala dem för någon manual jag saknar för det är de väl värda.

Jag måste erkänna att jag först tyckte det var surt, men det är intressant det du säger.
Ett gott bemötande är värt att visa uppskattning för.
Mera bra karma i världen!

Jättebra att påtala det också. Bra bemötanden skall man berätta för andra om.

Jag skall utvärdera mina chanser att få liv i urverket, och verkar det hoppfullt så är det nog en bra idé att handla dokumentationen av dem.
(Jag vill ju ha manual o scheman på alla mina gerät, hur bra skick de än må vara i!)

/RtMI

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men det hade varit kul om du delade med dig hur den låter när den väl lever igen:)

1745
en sån?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-19 17:20
Ursprungligen av Electroboy:

1745
en sån?

Sjukt snyggt!

Yay!

Ursprungligen av Electroboy:

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men det hade varit kul om du delade med dig hur den låter när den väl lever igen:)

1745
en sån?

Jajamen!

"Smoke-test" just genomfört. Någonting går rejält varmt runt PSU:n. (Aj!)
En av transformatorerna svettas rejält, och två kylflänsförsedda likriktare blir också duktigt varma.
Displayerna tänds, men den reagerar inte på någonting.
(Ryckte strömmen rätt kvickt)

Den är byggd som en stridsvagn.
Ett bakplan med bussar och I/O, samt ett antal kort i kortkontakter som sträcker sig fram mot frontpanelen. Ytterligare dotterkort här o var med en obskyr blandning av antika digitalkretsar och analoga saker jag känner igen från syntar. Diskreta VCA:er, matchade dubbeltransistorer o grejor. Stora milspecade Allen Bradley-pottar...
Bakom bakplanet är ett gigantiskt kretskort späckat med RAM-kretsar. Keramiska kapslar, rubbet är socklat. (Läge att rasta socklarna och trycka till litegrann vad det lider)

Jag får röja en köksbänk härhemma och plocka den i småbitar så jag kommer åt och kan frilägga bakplanet, då PSU:n sitter i detta. Bäst att börja i den änden och se om någonting kortslutit och/eller grillats där.

Nu står det två skumma delayprojekt i köket - Dynachord-bandekot och så den här veterandigitalismen...
Tur att jag har en förstående sambo!

/RtMI

Jag har en Eventide Harmonizer 910 som behöver lite kärlek för att funka men jag har i alla fall schemat och ska scanna det vid tillfälle!

Det är en gansak rolig läsning om Eventides historia förresten, kul skirvet:
http://web.eventide.com/About/History.aspx

Jag skaffade precis en Eventide H949 och ville köpa schema+manual för helt sjyssta 25 usd. Problemet är bara att frakten går på 50 usd.... Jag hoppar sålänge

$50 i frakt?! Aaaargghh!
Ja där går nog min gräns. Varför kan de inte sälja den som pdf och eposta den??!

Hallå, det är 2008...

/RtMI

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-21 13:17
Ursprungligen av Rotwang:

$50 i frakt?! Aaaargghh!
Ja där går nog min gräns. Varför kan de inte sälja den som pdf och eposta den??!

För att den kommer att ligga ute på hela nätet efter en vecka då...

$50 är rätt löjligt. Det har säkert att göra med att de har avtal med t ex UPS eller något liknande fraktföretag. Deras minimipriser är ofta så höga.

1
Bevaka tråden