Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD kamera - HDD vs Memory Stick?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-20 02:17

Skall inom kort inhandla en HD-kamera och efter att ha letat lite verkar det som att de två bästa alternativen för mig är:

SONY HDR-CX6EK (Minneskort)

eller

SONY HDR-SR10E (Hårddisk)

Det är några saker som jag undrar om någon här kan hjälpa mig reda ut dock. Till att börja med skriver Sony på sin hemsida ut på olika sätt vad för kvalitet dessa kameror har. HDR-CX6EK står det filmar i "1080i", medan HDR-SR10E filmar i "1920x1080 upplösning". Vad innebär 1080i i pixlar? Och är vad Sony kallar "Full HD" (1920x1080 upplösning) samma sak som 1080p? Det är lite förvirrande

Sedan ser jag under de tre olika lägena för "bildpunkter" så har HDR-CX6EK på alla punkter FLER bildpunkter än HDR-SR10E (t.ex brutto 3200 mot 2360). Hur är detta möjligt om HDR-SR10E har högre upplösning?

Slutligen undrar jag om HHD-kameror låter såpass mycket att det blir något surr på inspelningen? Är en kamera på enbart minneskort kanske tystare?

Har någon för övrigt någon helt annan kamera av liknande slag att föreslå så är tips givetvis välkomna.

Tack för hälpen!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-02-20 08:21
Ursprungligen av Philip:

HDR-CX6EK står det filmar i "1080i", medan HDR-SR10E filmar i "1920x1080 upplösning". Vad innebär 1080i i pixlar? Och är vad Sony kallar "Full HD" (1920x1080 upplösning) samma sak som 1080p? Det är lite förvirrande

CX6EK har bara 1440x1080, så den är inte riktigt full därför kallar dom den för 1080i och inget mer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-20 09:28
Ursprungligen av Mija:

CX6EK har bara 1440x1080, så den är inte riktigt full därför kallar dom den för 1080i och inget mer.

Ok, tackar! Men så 1920x1080 är lika med 1080p?

betänk att upplösning är det enda tillverkarna skryter med. Att AVCHD komprimerar rejält vad det gäller färg pratas inte mycket om. Färgsamplingen är 4:2:0 på dessa kameror kan vara bra att betänka...

Det finns både 1920x1080i och 1920x1080p.
Nya modeller klarar 1920x1080p.
Förra årets modeller klarar bara av 1920x1080i.
Skillnaden är väldigt tydlig vid stora rörelser på en skärm eller TV som klarar 1920x1080p visining.

Finns en liten nackdel med HDD kameror. Vad gör du om hårddisk utrymmet tar slut och du inte är i närheten av din dator? Och vad händer om hårddisken går sönder. Minneskort kan du ha fler av i alla fall och vissa är så robusta att dom skulle klara av en atombomb ungefär... Det är jobbigt med minneskort också för utrymmet på dom tar ju också slut. Och då måste du ha en dator med dig i alla fall men då är det bara att byta det fulla kortet mot ett tomt och poppa i det fulla i läsaren i din Macbook och tanka på. Med HDD måste ju kameran vara ikopplad i datorn medans du tankar och kan inte använda den. Beror ju naturligtvis vad du ska använda kameran till. Du kanske inte ska göra en långfilm där teamet inte kan stå och stampa medans man tömmer hårddisken i kameran men man bör ändå ha koll på vad de olika medierna innebär.

Och ingen av de här kamerorna har ett progressivt läge. Står under Övrigt i infon.

Båda kamerorna har HDMI utgångar. Det är möjligt att koppla kameran till en dator via den och tanka in en rå dataström innan den blivit misshandlad av AVCHD/ mpeg 2 codecen. Vad du får då beror på programmet som gör själva inspelningen (du spelar alltså inte in å kameran). Cineform tex har program som tillåter HDMI inspelning.

Senast redigerat 2008-02-22 02:52
1
Bevaka tråden