Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera amerikansk AppleTV 2.0?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har en kompis som lyckades skicka över en iphone med 1.1.2 utan problem, och utan att fastna i tullen. funderar på att be honom skicka en apple tv 2.0 också, nu när den är prissänkt (som den inte är i sverige...... greedy bastards).

frågan är om nätadaptern som följer med apple tv:n klarar även 220V eller om den börjar ryka och hålla på om man kopplar in den i sverige.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-20 16:18
Ursprungligen av avocade:

frågan är om nätadaptern som följer med apple tv:n klarar även 220V eller om den börjar ryka och hålla på om man kopplar in den i sverige.

Om du har en iPhone inser du nog att den laddare man får med har amerikansk duckhead (fattning) men det går att köpa en svensk sådan bland annat här: http://www.kullander.se/product.php?productid=18028&cat=0&page=1

Visserligen har jag ingen apple tv men skulle fårvånas om det inte är samma som resten av Apples produkter.

Ursprungligen av Stenelo:

Om du har en iPhone inser du nog att den laddare man får med har amerikansk duckhead (fattning) men det går att köpa en svensk sådan bland annat här: http://www.kullander.se/product.php?productid=18028&cat=0&page=1

Precis. Den laddaren lämnade jag kvar i USA, eftersom min gamla ipod-laddare funkar fint.

Frågan var mer om nätaggregatet i AppleTV är universalt för hela världen, eller om det är specifikt för USA's 110V. Som det ser ut på baksidan så är det enda som behövs en vanlig strömsladd, ála de som kommer med dvd-spelare, videobandspelare, stereos, osv. Borde man kunna hitta liggande någonstans m.a.o.

En del produkter har en switch mellan 110 o 230, som ofta är spärrad eller sitter bakom något som inte är ett hål. Dvs man måste öppna för att komma åt.

Vet inte om detta är fallet med TV

  • Medlem
  • 2008-02-20 20:18

Alla Apples produkter fungerar med både 110 och 220.

Ursprungligen av himpa:

Alla Apples produkter fungerar med både 110 och 220.

Bättre än så: 100-240V. De skall ju fungera i England också.

Och precis som blackheim skriver får du ingen garanti som gäller i Sverige på den. Den räknas som stationär och inte iPod.
Vanlig liten apparatsladd passar fint.

Hej!

Jag hittar inte garantiinformationen(på Apples hemsida) där det står beskrivet vilka produkter som har världs resp. "lands" garanti, kan någon posta en länk.

Mvh
Tobbe

Det är bara att köpa en vanlig apparatsladd och plugga i. Tänk på att det inte är världsgaranti på atvn bara...

Svenne: Menar du den här: https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do? När jag skriver in mitt amerikanska serienummer och väljer Sverige som land, säger de:
"Our records indicate that your product is covered under Apple's Limited Warranty which is estimated to expire on 20 Dec 2008."
Men nån garanti från Apple har jag inte...

Hej!

Nej, texten där det står att det inte är världsgaranti på stationära resp att det är det på bärbara.

Hade bestämmt för mig att det var världsgaranti på alla Aplles produkter sedan ett par år.

Mvh

Tobbe

Ursprungligen av Svenne:

Hej!
..Hade bestämmt för mig att det var världsgaranti på alla Aplles produkter sedan ett par år.

Mvh

Tobbe

Det gäller bärbara produkter eftersom de normalt sett är "ute och reser"

Min ATV är köpt i USA men används i Indien (220V) utan problem. Som redan är nämnt alla Apple produkter verkar funka så.

mkt bra. hade för mig att apple gillar att göra en produkt för hela världen. ska bara få tag på en apparat-sladd då...

ingen sverige-garanti naturligtvis, men prisskillnaden (inkl. frakt från usa) är ändå runt 900 spänn så...

  • Medlem
  • 2008-05-01 22:25

Det är inga problem med NTSC vs. PAL om man importerar Apple TV från USA?

Nej, det är det inte. Det som skiljer en amerikansk och en europeisk är strömsladden, texten på lådan och handboken. Sen har du, enligt apple i sverige, ingen garanti på den. Fast det står det överallt. Men men, de har väl tydligen alltid rätt..?

Ursprungligen av blackheim:

Nej, det är det inte. Det som skiljer en amerikansk och en europeisk är strömsladden, texten på lådan och handboken. Sen har du, enligt apple i sverige, ingen garanti på den. Fast det står det överallt. Men men, de har väl tydligen alltid rätt..?

Jag kan väl säga så här; som Apple-ÅF och Service Provider (reparatör) har vi inget som helst tolkningsföreträde. Det är Apple som sätter alla regler angående garantiärenden. Reparerar vi en produkt som inte anses ha garanti enligt Apple, så blir det heller inga stålar för nerlagd tid eller kostnadsfria reservdelar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-03 00:56
Ursprungligen av blackheim:

Nej, det är det inte. Det som skiljer en amerikansk och en europeisk är strömsladden, texten på lådan och handboken. Sen har du, enligt apple i sverige, ingen garanti på den. Fast det står det överallt. Men men, de har väl tydligen alltid rätt..?

Du har garanti. Det är bara att den gäller i USA där du faktiskt köpte produkten.

Ursprungligen av ufred:

Du har garanti. Det är bara att den gäller i USA där du faktiskt köpte produkten.

Så kan man ju också sammanfatta det.

Ursprungligen av ufred:

Du har garanti. Det är bara att den gäller i USA där du faktiskt köpte produkten.

Det stämmer bra det. Synd bara att de inte skriver det någonstans. I paketet får man med en lapp där det står "World Wide Limited Warranty", på Apples hemsida, om man slår på serienumret, kommer samma text upp. Exakt densamma som kommer fram om man slår på ett svenskt serienummer. Så konstigt tycker iallafall jag att det är. World Wide Warranty som endast gäller i samma land? Jepp, make sence!

Hej!

Frågade uttryckligen frågan om världsgaranti i en AppleStore i Boston och svaret jag fick var att ALLA Apple-varor sålda i en AppleStore har världsgaranti...vem skall man tro på, tro på.....

Tjena!

jag frågade också innan jag köpte, men när den väl krånglade sa Apple Sverige att det inte alls var nån garanti. Så vem du väljer att tro på är ju upp till dej!

Ursprungligen av blackheim:

Tjena!

jag frågade också innan jag köpte, men när den väl krånglade sa Apple Sverige att det inte alls var nån garanti. Så vem du väljer att tro på är ju upp till dej!

De är ganska enkelt. Apple har ett servicesystem som heter GSX. Där slår man på serienummer och får bl.a. svar på vart varan är köpt och exakt hur garantin gäller. Man utgår alltid från denna informationen i garantiärenden. Skulle det inte stämma eller duga för kunden får densamme ta ett snack med Apple.
Det bästa är att ringa dem på 0771-19 95 19 och förklara ärendet. Skulle det bli nya förutsättningar ändras infon i servicedatabasen och man kan då t.ex. utför garantiåtgärder som man ursprungligen inte var berättigad till.

1
Bevaka tråden