Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp till att kartlägga Sverige

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-22 11:08
Ursprungligen av lasson:

jag har hittils inte lyckats få varken locate me eller google maps att hitta mig på min 1.1.3 (16gb) otb. Lite frustrerande ändå

Nu har jag lagt till ett gäng nätverk på skyhook i alla fall, får se om det kan får det att lyckas nån gång

Det du säger stärker min teori i mitt inlägg ovan.

/Herman

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-22 11:25

Hur lång tid tar det för Skyhooks positionering att bita?
Min ring över Gbg är fortfarande 1 mil i diameter...

• Medlem
  • 2008-02-22 12:22

Hoppas för er skull att ingen av er eller någon i er familj fildelar, denna olagliga hobby som gör en stor del av befolkningen semi-kriminell. När ni registrerar mac-adressen ger ni i princip bort information som exempelvis antipiratbyrån vill få ut från internet-leverantörerna men hittills oftast fått nej. Se det som att frivillit erbjuda dem att granska att ni inte fildelar och om ni gör det så ger ni alltså bort den bevisning som behövs för polisanmälan och /eller civiltvist.

Lite off-topic, jag vet.

eh, vad för information är det du ger bort? De har ju fortfarande ingen fysisk person kopplad till mac-adressen?

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-22 18:46

Min funkar fortfarande inte. Det här lutar åt en ominstallation. Skräp.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-22 22:22

Jag har pratat med min Mac-kompis och vi är sugna på att sätta vårt område på kartan.

Så om man nu skulle vilja lägga in Wifi ställen i sitt närområde - hur ska man då göra? Rent praktiskt alltså.

Gå runt med sin dator och kolla med iStumbler? Eller kan man kolla med iPhone? Hur vet man om man är tillräckligt nära? Kan man se om signalen blir starkare eller svagare?

Man vill ju att informationen blir så korrekt som möjligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-22 23:15

Nej jag vill att Lantmäteriet ska fortsätta att ta höga avgifter. Förstör inte för dem!

Att lägga in basstationerna manuellt är ju att glömma. Det man gör om man vill sätta ett område på kartan är att köra ett "stumbler"-program i Macen, och koppla en GPS-mottagare till denna. Programmet loggar alla basstationer tillsammans med koordinaterna. Efter att man kört runt, gata upp och gata ner har du en gedigen lista över MAC-adresser och koordinater, listan importerar du sedan på lämpligt sätt i databasen. Har inte sett någon sån importfunktion på deras webbplats, men du kanske kan skicka filen till dem för manuell import.

Kismac är exempelvis ett "stumbler"-program som har stöd för GPS.
http://kismac-ng.org/

/M

Sådär då var en liten del av Bålsta fixat också...

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-26 16:22

Idag vet jag äntligen var jag är:D

Alltså, jag vet att jag är lite löjlig men tänk vad kul det är att iPhone kan hitta mig. Det är roligt när saker fungerar!
(Även om jag faktiskt vet var jag är när jag är hemma.)

Jag lade in mina koordinater den 21/2 så det har alltså tagit 6 dagar innan Skyhook lade in mina uppgifter.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-25 14:56

Jag körde på väg 40 mot Göteborg här om dagen. Mellan Jönköping och Ulricehamn så var det förvånansvärt bra täckning genom GSM-masterna. Hittade mig själv på högst 100 meter noggrannhet. Då blir man så glad när saker och ting funkar så grymt bra!!!

Fortsätt lägg in Access-punkter i era hemstäder! Och så får vi hoppas att GSM-masterna blir uppdaterade och kartlagda asap här i Svedala!

MVH
Andreas

Bevaka tråden