Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnitt Mac/Win i FMP 9

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett nytt irritationsmoment i FileMaker Pro 9 har dykt upp...

I tidigare versioner av FileMaker (5.5 t ex) var det inga problem att få till snygga, fungerande cross-platform lösningar med Verdana. I 9:an verkar det vara helt hopplöst. Radavstånden och kerningen blir helt olika i Mac OS X resp Windows XP.

Jag har kopierat Verdanan från Win och installerat på Macen, men det hjälper inte.

Så hur sjutton får man till fungerande layouter? Vanliga skärmlayouter går väl OK, men utskriftslayouterna är det mer noga med. Inte ska man väl behöva göra separata layouter för Mac/Win?

/Michael

Jag har inte märkt någon större skilland mellan Mac och PC på det sätt du beskriver (annat än att man tex inte kan använda sig av PDF-filer som layoutobjekt på PC-sidan lika enkelt och direkt som man kan på Mac-sidan).

Har du några skärmdumpar att dela med dig av?

Jag vet också att det på PC-sidan finns inställningar i Operativsystemet på vilken upplösning (default 96 dpi) datorns grafik skall vara inställd på, vilket leder till att olika program ritar saker och ting på lite olika sätt, men det kanske är Win 95 jag tänker på? Kanske värt att kolla i alla fall?

Visst har jag det. Nu har jag gjort så att det ser rätt ut i Win eftersom det huvudsakligen kommer att köras där.

På Mac:

För att texten ska hamna rätt i rutorna vill Mac ha ett radavstånd på 1,80 rader och Win 1,70.

Därutöver är det så att Windows inte kan visa text i 10punkter och mindre med fetstil som fet på skärmen (det blir rätt vid utskrift). Och Verdana är mer spärrad på Windows än på Mac. Har testat med Arial och Helvetica också, men det blir inte bättre.

Har du provat att stänga av typsnittsutjämning i respektive OS? Borde inte ha någon större betydelse men det är värt en test.

1
Bevaka tråden