- badmojo
- Medlem ●
- Haninge
Tänkte bara dela med mig av en sån där "oh nej" händelse som hände mig imorse. När jag står i duschen springer min 2-åriga lilla älskling Liam in i badrummet och utbrister: --"här Pappa!"
Och kastar sedan något genom drapperiet och jag hör det dunsa till ordentligt i badkaret. Ner tittar jag och ser en ganska stor sten. Hmm, var har han hittat den där tänker jag och i samma tanke ser jag vad det egentligen är, min iPhone!!! Det bara rinner vatten rakt igenom den. Eftersom jag tidigare har tappat telefoner i vatten så blir min första instinkt att direkt plocka ur batteriet. Inte så lätt på iPhone.
Plockar fram fin skruvmejslarna och börjar bända upp den. Under tiden håller iPhonen på att stänga av sig och sätta på sig konstant. Efter kanske 10 minuter har jag fått upp iphonen och lyckas lossa batteriet med lödkolven. Fram med hårtorken och blåsa den torr. Under själva bakstycket lossade jag även upp så man kommer åt att blåsa under Powerknappen. Nu efter 5 timmar provade jag koppla på bakstycket igen och försiktigt lägga an plus mot batteriet. Och voila, den startar upp men visar restore bilden. Trycker in dock-sladden och startar independence utan förstora förhoppningar. Men se där, den kommer ur restore-läget och beter sig precis som vanligt. Så nu fungerar den som den ska igen, lite repigare, men fungerande.
Ja, vad lärde man sig av detta? Lås när du duschar och lägg aldrig din iPhone i grepphöjd för den lille. Nästa gång är det väll macbooken som kommer inflygande.
//M
. . springer min 2-åriga lilla älskling Liam in i badrummet och utbrister: --"här Pappa!"
En riktigt söt historia, och "lilla älsklingen" ville ju bara vara snäll!
Skriv upp den och berätta i framtiden, kan vara bra att ha en historia till hands när Liam gifter sig eller så
Och vilken tur att din iPhone klarade sig.
hehe , känner igen det där ifrån min lillebror som kastar allt.
bra att du fick liv på den !
Så länge man kan skruva isär en telefon så går de praktiskt taget alltid att rädda vid vattenskada. Jag brukar annars använda isopropanol, bara att skölja (eller doppa) skruva ihop och voilá...
Risken med horfön är att det finns fukt kvar om du inte har varit riktigt ordentlig, då fungerar den i några månader tills korrosionen börjar skapa kortslutningar. Med ren alkohol som tex. isopropanol så kommer den åt alla små hål där vatten kommer åt för att sedan avdunsta, rätt praktiskt..
Ibland händer det faktiskt att Apples produkter går sönder (mina 3st utbytta macbooks...) men dom håller otroligt bra io vanliga fall. iPhone är en stor robust metallklump som inte är så lätt att ta sönder förutom touchförmågan på skärmen...
Får se om jag är lika lycklig. Hällde ett halft glas vatten över min idag. Det mesta såg ut att rinna rakt över display och gick lätt att bara torka bort, rädd att det kom i hörlurfuttaget och volymknapparna. Stängde av den och la den ovanför ett element. Bör jag skruva sönder den? Eller kan det räcka med att låta den torka?? Hjälp....
Det är så olika, i höst tappade jag min SE W810, den låg ute på gården i blötsnö i ca 30 min. Tog in den och den fick torka ordentligt utan batteri. Den fungerade inte, ingen kontakt med GSM-nätet. Blev en reparation för 900:-.
Några veckor senare tappar husfruns dotter sin SE K750i under en skidtur med skolan, tror hon. Borta är den i alla fall. I april har den tinat fram och en klasskompis till henne hittar den, den har tydligen legat i den backe som skolbarnen åker pulka i under vintern. Telefonen bär tydliga spår av att ha legat ute och har blivit väldigt repig och så, men, den fungerar felfritt!
Några veckor senare tappar husfruns dotter sin SE K750i under en skidtur med skolan, tror hon. Borta är den i alla fall. I april har den tinat fram och en klasskompis till henne hittar den, den har tydligen legat i den backe som skolbarnen åker pulka i under vintern. Telefonen bär tydliga spår av att ha legat ute och har blivit väldigt repig och så, men, den fungerar felfritt!
K750i är tåliga prylar. Hade en sån förut som jag tappade den flera gånger i snön. En gång låg den ute i några timmar innan jag hittade igen den. Den hade frusit ihop helt så att knapparna inte gick att trycka på osv men tog in den i värmen och efter att ha tinat upp så fungerade den felfritt.
å fyy fan!
Det värsta jag varit med om hitils är att kliva upp på morgonen rycka åt sig iphonen för att stänga av larm och upptäcka att usb kabeln är en halvmeter lång och känna hur iphonen rycks ur näven o smälla rakt ned med glaset före i backen..
Fick min första repa.. ungefär som ett damkorn stort vid övre högtalaren
LÄst lite på andra forum, där snackas det mycket om en "watersensor" som ska befinna sig i hörlurfuttaget som tydligen ändrar färg om den blivigt utsatt för vatten?? Någon som kan berätta något mer om detta?
Det sitter nåt sånt i varje mobil typ för att rep verkstaden ska se om den just blitt utsatt för tillräckligt mycket fukt för att orsaka en vattenskada. Då det är typ som vid åsknedslag för hemelektronik, kan skapa massa skumma fel. Så dom gräver inte djupare i mobiler som den har löst ut för.
OK, då hoppas jag verkligen att min inte blev tillräckligt utsatt. Surt att man e på jobb vill bara hem och kolla. Förslag på hur länge man bör låta den torka innan man testar att starta den, läst allt från 4h till 2dagar.... Bara glad att den inte blev helt dränkt känns som oddsen är på min sida.
OK, då hoppas jag verkligen att min inte blev tillräckligt utsatt. Surt att man e på jobb vill bara hem och kolla. Förslag på hur länge man bör låta den torka innan man testar att starta den, läst allt från 4h till 2dagar.... Bara glad att den inte blev helt dränkt känns som oddsen är på min sida.
Det enda som räknas är ju att den ska vara snustorr när du slår igång den.
Jag skulle väntat minst en dag innan jag petade igång den.
JA ska nog vänta tills imorgon bitti. LÄste att man kunde lägga den i en ZIP plastpåse med såna här uppsugningspåsar som ibland följer med elektronik. Hade tur och hitta en jättemodell av sådana på jobb, SUPERDRY (Superdry) gick iof ut 2006 men men kanske funkar lite iaf
Så va hemma på lunchen och kolla till min kära iphone (nytvättad ). Titta ner i hörlursuttaget där vattensensorn ska sitta och det ser väldigt vitt och fint ut. får för mig att där är en nyans av rosa men lät en kompis titta och enligt honom va det endast vitt. Förmodligen paranoid som bara den!!¨
La den i en ZIP påse med en stor superdry påse där får den bo tills imorgon iaf men just nu känns det som det kan lösa sig. Och eftersom vattensensorn inte gett utslag ännu kan man ju hoppas på garanti i värsta fall.
Här bara MÅSTE jag berätta om polaren. Han tappade sin Samsung i snön en kall vinterdag. Den var avstängd och inte fan hittade han den... Han gick och köpte en ny... Tiden gick och en vacker vårdag kommer hans son inspringande. Han har hittat telefonen. Polaren klickar igång telefonen, ploppar in PIN-koden och mobilen fungerar precis som den ska.
Helt otroligt, men HELT sant
Min polare var på Liseberg förra veckan. Han hade chinos med ganska vida fickor på sig och telefonen flög sålunda iväg i full karriär när han åkte i första svängen i Lisebergsbanan. Rakt ut i skogen flög den och han tänkte att det antagligen var ganska kört, men gick ändå till någon ur personalen och berättade vad som hänt.
Dagen efter ringer de från Liseberg och berättar att de hittat telefonen. Några mindre repor hade tillkommit, men den var i princip helt oskadd. Som sagt var, gedigen kvalitet.
För ett tag sedan åkte jag rulltrappa och skulle fippla upp telefonen ur fickan. Hjärtat åkte upp i halsgropen när tvål-effekten kickade in. Efter att ha bollats lite mellan händerna for den rakt ner mot rull-trappsgolvet. Hjärtat stannade. Det blev alldeles tyst.
iPhonen studsade på ett trappsteg för att till sist glida på mage över ett och dunsa ner på det sista. Jag gick ner de par trappsteg den färdats och plockade kallsvettig upp den.
En ordentlig buckla på en kanten med ett tydligt avtryck av spåren i rulltrappan, men inte en repa på displayen! Och den fungerade prima. Puh...