Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera till Tiger från Jguar(10.2)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag sitter just nu och försöker uppdatera en gammal eMac som har Mac OS 10.2 (Jaguar) installerat. Enligt systemkraven ska det gå att installera Tiger på den. Men ja har ett stort problem.

När jag ska starta från skivan för att installera så startar inte datorn ordentligt. Det ser ut som den går in i någon slags "kernel panic". Det står bl.a. något i stil med att "skivan har inga drivrutiner för denna datorn". Det konstiga i sammanhanget är att om ja försöker installera Leopard så kan jag köra från skivan men tyvärr inte installera pga för gammal processor.

Nån som har något tips på hur ja ska få in Tiger??

• Medlem
  • 2008-02-22 21:27

10.2 är inte Panther utan Jaguar. Fast det spelar mindre roll. När det gäller skivan, är det en "Retail", alltså en skiva som är köpt separat, eller är det en systemskiva som följt med en viss dator? Problemet kan vara att skivan bara passar en viss dator, och i det här fallet kan det vara så att skivan bara passar en Intel-mac, och inte den eMac du försöker installera på, som är en "PPC"-mac. Så, vad står det på skivan? Ange allt du kan se.

Just nu sitter jag med min polares installations skiva som han fick med sin dator. Har inte min skiva här. Jag fattar det som att problemet är att det inte går att installera från de skivorna man får med datorn när man köper den. Man måste alltså ha en retail skiva, eller?

Saken är den att jag inte är så sugen på att köpa ett helt nytt OS till min jättegamla eMac. Vill bara få igång den för skoj skull. Är det nån som vet om det går att installera från den skivan man får med när man köper en dator???

• Medlem
  • 2008-02-22 22:38

De skivor som följer med datorerna passar just de datorerna, inte andra (om de inte är identiska förstås). Om din kompis inte har samma sorts dator som du, då går det inte. Och det skall inte gå heller. Det du försöker göra är en piratkopiering. Och där tror jag att de flesta upphör med sin ideella support på detta forum. Jag vet precis hur du ska göra för att hitta och få en olaglig kopia av Tiger eller Leopard att fungera på din eMac, till och med om den underskrider processorkravet i Leopard-fallet. Men det tänker jag inte berätta för dig.

jo ja vet att det är så det ligger till. tänkte bara att det hade varit kul att slänga in nåt nytt operativsystem min den gamla eMacen. Är inte så jättesugen att betala 1000 kr för nåt som inte är så jättenödvändigt just nu. men tack iaf!

• Medlem
  • 2008-02-22 23:16

Ditt svar hedrar dig!

jag kan gärna hjälpa till utan att snoka vart programmen kommer ifrån.

1
Bevaka tråden