Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brandvägg och tillåtelse av inkommande anslutningar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-23 11:58

Jag har ett litet störande problem med min MacBook Pro (OS X 10.5.2)
Varje gång jag startar MS Office program som Excel, Word eller mjukvara som Skype och Azureus så frågar brandväggen eller OS:t om jag vill ge tillgång till internet med dessa program. Mail programmet eller Firefox frågar inte detta.
När jag kollar brandväggens inställningar har jag till samtliga program "tillåt inkommande anslutningar" aktiverat men ändå frågas dessa vid programuppstart.
Hur blir jag av med dessa frågor?

Har samma problem med Transmission..

Vad gör man när brandväggen i OS X (10.5.4) inte tar inställningarna?

Har program som ligger i listan men ändå frågas det om man vill tillåta anslutningar varje gång dom startas... har provat att radera programmet ur listan och manuellt lägga dit det igen men det hjälper inte. Loggat ut och omstart är också testat. Jag kör som Admin.

Några idéer?

Fick ett svar från utvecklarna utav programmet:

Citat:

Apple's Code Signing Utility doesn't work with REALBasic applications. This will require an update from Apple or REAL to fix.

Mer info: (sista stycket: Digitally signed applications)

Mac OS X 10.5 Leopard: About the Application Firewall

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-09-24 09:05

Jo, det är lagom störigt när man har transmission, simplify media, spotify som alla frågar när man startar upp. det är ju inte bara en gång datorn frågar heller.
Nog gnällt. det jag undrar är, när jag kollar appelfirewall.log så är det Deny hela tiden på transmission från olika ip.

exempel:
Thor-Lindholms-dator Firewall[51]: Deny Transmission connecting from 89.189.170.103:2474 uid = 0 proto=6

när jag stänger av firewallen så ökar min nedladdningshastighet, men det känns inte så tryggt.
förslag?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-09-25 08:43

Kolla i "nyckelhanteraren" Det går att ge enskilda program behörighet att använda nyckelhanteraren antingen en gång eller alltid. Men ni verkar kunna ha andra problem också..

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-09-27 23:39

Förutom Transmission så började igårmorse av någon anledning Leopard fråga om jag även ville ge behörighet till "configd" och mDNSresponder" ...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-09 08:55

Growlhelper, ARDagent... applikationerna är många, och det verkar inte vara konsekvent heller detta - Spotify funkar t ex för mig.

Dessutom får jag bekräfta att Mail kan lita på *.loopia-certifikatet varje gång Mail pingar deras IMAP - trots att jag kryssat i Lita alltid på-alternativet...

Operativet verkar inte spara den här typen av inställningar.

Kan vi bumpa denna tråd lite - vore otroligt trevligt om hjärnorna här ville ägna lite tid åt at spåna om lösningar.

1
Bevaka tråden