Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[sant eller falskt] 1600 iPhones i Telias nät?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 22:07
Ursprungligen av mjg:

Hmmm...man lär sig så länge man lever :-). Men jag tror fortfarande att det är SIM-kort (abbonemang) som ringer till varandra - inte IMEI-nummer (hårdvara). Jag har i alla fall inte fått några räkningar från lurar jag ägt förut - eller ännu värre; jag får betala mina samtal trots att luren jag har nu ägts av annan.

Stulna lurar spärras väl bara om ett avancerat tekniskt/juridiskt/byråkratiskt/polisiärt förfarande genomförts? Eller kan jag spärra alla telefoner jag känner till IMEI-numret på? Knappast. Vilken röra det skulle bli :-D.

Du måste rapportera den stulen hos polisen iaf, men alla telefoner som kommer in i GSM näten kollas mot listor, hur pass uppdaterade dessa är eller för den delen om de finns alls i de land som man befinner sig i varierar starkt

Citat:

Operatörerna kanske kör med en liten koppling mellan IMEI och numret de tilldelar dig, voilá, problemet löst.

Skulle blir svårt för operatörerna att fritt flytta nummer mellan sig, som PTS sagt att man som kund skall kunna göra för att ta med sig sitt nummer om man byter..

Operatörerna kanske kör med en liten koppling mellan IMEI och numret de tilldelar dig, voilá, problemet löst.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-27 22:19

När man anmäler sin telefon stulen så får man ett ärendenummer som man sedan måste uppge när man ska spärra IMEI.
Låsa upp om luren kommer till rätta fungerar på samma sätt, fast baklänges.

  • Medlem
  • 2008-02-28 06:58

Ni som har Telenor kan logga in på "Mina sidor" på deras hemsida och sedan välja under "Snabb länkar" -> "Automatiska telefoninställningar >>" Där kan du välja telefon modell och givetvis finns inte iPhone men du kan däremot "Identifiera via IMEI" eller genom ditt mobilnummer. Jag fyllde bara i mitt mobilnummer och vips så visar sidan (plus en liten fin bild):

Din telefon:
Apple iPhone
http://213.131.129.149/images/large/Apple/AppleiPhone.gif

/reed

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-28 10:00
Ursprungligen av reed:

Ni som har Telenor kan logga in på "Mina sidor" på deras hemsida och sedan välja under "Snabb länkar" -> "Automatiska telefoninställningar >>" Där kan du välja telefon modell och givetvis finns inte iPhone men du kan däremot "Identifiera via IMEI" eller genom ditt mobilnummer. Jag fyllde bara i mitt mobilnummer och vips så visar sidan (plus en liten fin bild):

Din telefon:
Apple iPhone
http://213.131.129.149/images/large/Apple/AppleiPhone.gif

/reed

Men jag tvivlar på att det funkar? Automatiska telefoninställningar skickar ju ett SMS som ställer om telefonen, och det accepterar nog inte iPhone....

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-28 13:12
Ursprungligen av kenjon:

Men jag tvivlar på att det funkar? Automatiska telefoninställningar skickar ju ett SMS som ställer om telefonen, och det accepterar nog inte iPhone....

Själva identifieringen fungerar.

Bevaka tråden